• Mediawerf
  • Management & Consulting
  • Goed Bestuur & Toezicht
  • HMR
  • Knowly
Home / Blogs / Dirk-Jan de Bruijn / Van autoritair naar autoriteit
Blog

Van autoritair naar autoriteit

Van autoritair naar autoriteit

27 januari 2014 - De omslag van 'ratio' (de hardware van de organisatie) naar 'emotie' (de software van de organisatie) vraagt om eigentijdse verpakkingen. Waarin je vanaf dag één laat zien dat het anders wordt. Geen dikke duffe blauwdrukken meer, maar korte filmpjes of energiegevende actionlabs.

Door Dirk-Jan de Bruijn

Zo’n dikke kwart eeuw geleden begon ik als krullenjongen bij het toenmalige adviesbureau Bakkenist, Spits en Co. Een prestigieus kantoor aan het statige Emmaplein onder de rook van het Vondelpark in Amsterdam. Voorzien van mooie kamers met fraaie schilderijen en nette heren in donkere pakken. Er werden adviezen uitgebracht die werden verpakt in ferme rapporten over rationele zaken als strategische keuzes en organisatiepositioneringen, inrichtings- en topstructuurvraagstukken en informatieplannen. Voor ‘zachtere’ zaken, zoals cultuur, coalities, loyaliteit of inspiratie was toen niet zo veel aandacht. Onze toenmalige praktijk was overwegend gebaseerd op de klassieke organisatieleer: een goede organisatie is een hiërarchisch geordend stelsel van taken, bevoegdheden, regels en procedures die maken dat werkprocessen efficiënt en effectief verlopen. Het ultieme principe van rationaliteit dus.

Hoe anders zien adviesbureaus er vandaag de dag uit. Geen statige panden meer, maar een gebouw dat gastvrijheid uitstraalt en het karakter heeft van een laagdrempelige huiskamer. Voorzien van goedzittende banken, sfeergevende schermerlampen en gemoedelijke kunst. Waar adviseurs werken die een zodanige uitstraling hebben – met de bijbehorende autoriteit – dat niet zij, maar de klant gaat schitteren. Uitgerust met verschillende faciliteiten opdat klanten zich in zo’n ontmoetingsplek maximaal thuis voelen. Om zo met elkaar tot grote hoogtes te komen in het concretiseren van nieuwe concepten. En niet alleen puur zakelijk. Want na een dag hard werken is het ook leuk om met elkaar te koken in een sfeervolle keuken. Om dan vervolgens onder het genot van een heerlijk wijntje met elkaar door te bomen over de oogst van de dag. Vanuit de gedachte dat je met zo’n hoog feel good-gehalte met elkaar ook tot de juiste inspiratie kunt komen. Om zo een sfeer te scheppen waarbij de échte vernieuwingen worden geboren.

Bij die vernieuwingen horen ook hele andere media waarin je de boodschap verpakt. Geen duffe blauwdrukken meer met eindeloze opsommingen en tabellen, maar eigentijdse formats zoals plaatjes en filmpjes. Of het met elkaar opzetten van een action lab of simultatie. Waarin we in de vorm van een soort van proeftuin dat beloofde land ook laten zien, waar je als toehoorder als het ware naar wordt meegenomen. Waarbij je de sfeer van wat je wilt uitstralen ook laat zien, opdat je het als het ware kunt proeven. Uit eigen ervaring kan ik melden dat het maken van een compact filmpje vele malen ingewikkelder is dan het schrijven van een meer dan honderd pagina’s tellend rapport. In de sfeer van Churchill: ‘My apologies for writing a long letter, but I did not have time to write a short one.’

Jammer alleen dat dit soort van aanpakken nog zo weinig worden omarmd. Want in mijn rondgang door menig veranderkeuken kom ik van tijd tot tijd de meest ontoegankelijke stukken tegen: lange rapporten voorzien van een diarree aan onsamenhangende zinnen waaruit werkelijk geen enkele vorm van persoonlijk commitment op te maken is. Waarbij je als lezer niet wordt meegenomen in de beantwoording van de vraag: ‘wat staat er dan als het af is?’ Op zo’n moment lijkt het alsof we weer een kwart eeuw in de tijd zijn teruggegaan. Spijtig dus dat we niet wat beter hebben geluisterd naar de wijze lessen van good old Henri Ford: ‘Als er al een geheim is voor succes, dan is dat het vermogen om de dingen ook te kunnen zien vanuit andermans gezichtspunt.’ Want in een omgeving waarin veranderingen elkaar in moordend tempo opvolgen zou je mogen verwachten dat insanity – doing the same thing over and over again and expecting different results – tot het grijze verleden zou behoren…

Over Dirk-Jan de Bruijn
Dirk-Jan de Bruijn

Opgeleid in Groningen (bedrijfseconomie) en aan de VU (PGO Management Consultancy). Na twee decennia actief te zijn geweest in consultancy (IBM, Deloitte en rechtsvoorganger Bakkenist) overgestapt naar een directiefunctie bij Rijkswaterstaat. Daar een bijdrage geleverd aan de transitie van aanbieder van infrastructuur naar aanbieder van mobliliteit. Na groot aantal jaren actief geweest te zijn als kwartiermaker binnen het Concern Rijk nu actief met de EU Truck Platooning Challenge. Om zo stappen te zetten om andere mobiliteits- en logistieke concepten te operationaliseren. Participeer daarnaast frequent in Gateway reviewteams. Heb mijn eigen veranderervaringen toegankelijk gemaakt in 'Vastgeroeste Patronen Doorbreken' (Scriptum 2016).

https://www.scriptum.nl/boeken/vastgeroeste-patronen-doorbreken/

Naar een youtube-filmpje over Dirk-Jan de Bruijn.