Home / Blogs / Edwin Hansma / Zes tips om professionals (nog beter) met innovaties om te laten gaan
Blog

Zes tips om professionals (nog beter) met innovaties om te laten gaan

Zes tips om professionals (nog beter) met innovaties om te laten gaan

12 februari 2018 - Innovaties volgen elkaar op in een razend tempo. Dat betekent dat professionals zich soms afvragen of ze wel een toekomst in een bepaalde industrie hebben en vaak niet in staat zijn om te leren omgaan met veranderende technologische mogelijkheden. Daarom heeft Edwin Hansma, expert in gedragsverandering binnen organisaties en oprichter van coachingspraktijk FYNCH, zes tips voor werkgevers en (HR-)managers om werknemers ook in de 21e eeuw te laten excelleren.

Door Edwin Hansma

Veel bedrijven hebben door dat ze moeten innoveren, als ze de concurrentie met technologie-gedreven uitdagers aan willen gaan. Uit onderzoek blijkt echter dat innovaties niet slagen als professionals niet in staat zijn om zich aan te passen aan veranderingen. Deze zes tips helpen je op weg om op een andere manier de persoonlijke ontwikkeling van professionals en leidinggevenden in te richten.

1. Stel professionals in staat om te leren veranderen

De aankomende 50 jaar gaat er meer veranderen dan er de afgelopen 5000 jaar is veranderd. Organisaties die professionals in staat stellen om te veranderen, zullen uiteindelijk succesvol worden. Leer werknemers dan ook hoe ze moeten omgaan met verandering in hun werk en hoe ze hun percepties en gedrag kunnen veranderen. Leer professionals leren hoe ze moeten leren: daarin ligt ook de oplossing voor burn-outs.

2. Faciliteer en coach

Leidinggevenden zullen meer moeten coachen en faciliteren dan slechts managen. Een werknemer wil tegen zijn leidinggevende kunnen zeggen dat een baan niet (meer) bij hem past. Dat vraagt om meer contact dan het jaarlijkse evaluatiegesprek. Tijdens evaluaties is het trouwens aan te raden om vaker te benadrukken wat een werknemer goed doet: door het vertrouwen dat in hem gesteld wordt, zal hij uit zichzelf aangeven wat er nog beter kan.

3. Zoek een match tussen talenten, passies en taken

Ontdek samen wat de dromen, passies, ambities en skills van een werknemer zijn. Leidinggevenden die de passie en het talent van een professional weten aan te laten sluiten op zijn werk, kunnen een intrinsieke motivatie bewerkstelligen – die meer waard is dan een goed salaris of veel vrije dagen. Professionals die taken blijven uitvoeren die passen bij hun talenten, maar waar ze geen energie meer van krijgen, zullen op termijn last krijgen van het gebrek aan passie in die taken.

4. Zoek werknemers op karakter en identiteit uit

Streef ernaar om professionals met een attitude aan te nemen die bij jouw bedrijf past, in plaats van professionals die alle taken goed kunnen uitvoeren. Dat werkt als volgt. Eerst dien je te onderzoeken ‘wie’ jouw bedrijf is (wat de identiteit is). Vervolgens zoek je naar professionals die daarbij passen. Vervolgens is het belangrijk dat professionals zelf kunnen zoeken naar kennis en kunde in de organisatie: deze brengen ze namelijk niet zelf mee.

5. Kijk verder dan KPI’s

Kijk verder dan de kwantitatieve richting (zoals KPI’s, kwantitatieve prestatie-indicatoren) en ontwikkel ook een kwalitatieve richting. Die kwalitatieve richting – de missie en visie – draagt ook bij aan effectiever recruitment. Het laat immers zien ‘wie de organisatie is’ en waarom deze organisatie aantrekkelijk is. Daarbij is het ook belangrijk om ervoor te zorgen dat professionals en leidinggevenden weten wat er precies van hen verwacht wordt, zodat de kwalitatieve richting ook terug te vinden is in de organisatie.

6. Ontwikkel samen de richting van het bedrijf

Werknemers die mogen meedenken over de kwalitatieve richting van het bedrijf herkennen zich vaker in deze richting en zijn daardoor vaker overtuigd van de gekozen strategie. Door ze te laten meedenken, raken ze betrokken en wordt de vraag ”what’s in it for me?” beantwoord. Het vergroot het gevoel van eigenaarschap over projecten: dat leidt ertoe dat ze sneller zelfstandig naar een oplossing zoeken voor een probleem, maar ook ondernemender worden.

 

Over Edwin Hansma
Edwin Hansma

Edwin geeft workshops, masterclasses en trainingen en is de auteur van het boek HEY…JA JIJ! HET ZIT AL IN JE. In de afgelopen 15 jaar heeft Edwin zich verdiept en zijn kennis en methoden verrijkt op het gebied van mogelijkheden van het ons brein in relatie met gevoel. Van psychotherapie, NLP, Human Enginering tot talloze ervaringen in praktijk. Hij weet als geen ander hoe je mensen sneller in beweging krijgt om hun doelen te bereiken.

Over FYNCH

FYNCH begeleidt, traint en coacht organisaties en professionals die vooruit willen. Die geen genoegen nemen met de status-quo en snappen dat groei van binnenuit moet komen. Omdat motivatie, plezier en zingeving de basis vormen voor blijvend succes. FYNCH is opgericht in 2002 en werkt(e) o.a. voor Axians, CGI, ProRail, RTL Nederland, de TU Delft, VINCI Energies Netherlands en de Politie.