• Mediawerf
  • Management & Consulting
  • Goed Bestuur & Toezicht
  • HMR
  • Knowly
Home / Blogs / Hans van Emmerik / De 15 meest leerzame minuten van je werkdag
Blog

De 15 meest leerzame minuten van je werkdag

De 15 meest leerzame minuten van je werkdag

06 februari 2020 - Je leert het meest door keihard te werken, door te vallen en weer op te staan. Ten minste, dat dacht ik. Tot ik een onderzoek las waardoor ik nu elke dag vijftien minuten eerder stop met werken.

Door Hans van Emmerik

De Amerikaanse pedagoog John Dewey (1859 – 1952) zei ooit: we leren niet van ervaringen, maar van reflecteren op ervaringen. Recent onderzoek van Harvard University bevestigt Dewey’s these.

Snel carrière maken

Stel je een chirurg in opleiding voor. Nette mevrouw, bruine haren, witte jas, halverwege de dertig. Inmiddels heeft ze tien operaties op haar naam staan. Het ziekenhuis, patiënten, zijzelf, iedereen is erbij gebaat dat zij zo snel mogelijk succesvol zelfstandig kan opereren.

Ze krijgt nu de keuze hoe ze haar komende maand besteedt. Ze kan in die periode tien extra operaties uitvoeren of ze kan haar tijd verdelen over een aantal extra operaties en de overgebleven tijd gebruiken om te reflecteren op wat goed ging en wat volgende keer beter moet.

Wat adviseer jij haar? 

De meeste mensen verkiezen doen boven denken. We groeien meer van bezig zijn en oefenen dan van stilstaan en reflecteren. Maar een team van psychologen, onder aanvoering van professor Giada di Stefano, kwam tot een andere conclusie.

Een studie van Harvard Business Review

In 2013 maakten Di Stefano en haar team het callcenter van de Indiase multinational Wipro tot hun real life laboratorium. Meetbaar, repeterend werk, duidelijke actie-uitkomst relaties en vergelijkbare groepen werknemers die maandelijks startten met hun inwerkprogramma maakten het tot de ideale onderzoeksomgeving.

Voordat ze fulltime klanten gingen helpen, kreeg elke groep dezelfde training van zes weken. In het onderzoek kregen sommige groepen het label ‘Doorwerken’ en anderen het label ‘Reflecteren’.

De Reflectie-groepen kregen tien dagen lang aan het eind van de werkdag de volgende instructie:

Please take the next 15 minutes to reflect on the training day you just completed. Please write down about the main key lessons you learned as you were completing your training. Please reflect on and write about at least two key lessons. Please be as specific as possible.

De Doorwerk-groepen kregen deze opdracht niet. Zij telefoneerden vijftien minuten langer.

Tevreden klanten en meer omzet

De psychologen onderzochten die zes weken wie het beste presteerden. Mannen of vrouwen? Jong of oud? Veel of weinig werkervaring? Het maakte allemaal niet uit. Het verschil zat hem - en waarschijnlijk verwacht je het al - in het wel of niet reflecteren.

De groep die reflecteerde op de werkdag presteerde 23 procent beter dan de groep die doorwerkte. Hun gesprekken waren beter, ze voerden er meer en de klanten waren tevredener over het gesprek. Dus: de groep die eerder stopte met werken, stilstond en terugdacht aan de dag, presteerde beter dan de groep die doorwerkte.

Als je er even bij stilstaat is 23 procent prestatieverbetering gigantisch. Het betekent dat klanttevredenheid stijgt van een 7,2 naar een 8,8. Omzetcijfers stijgen van 8,3 naar 10,2 miljoen euro. En dat dankzij vijftien minuten minder doen en meer denken.

Werk mag geen gewoonte worden

Hoe kan reflecteren zo’n verschil maken? Neem autorijden. Op den duur doe je dat op de automatische piloot. Autorijden doe ik nu minder bewust dan toen ik twaalf jaar geleden mijn rijbewijs haalde.

Als je dingen bewust doet moet je je mentaal inspannen, wat leidt tot veranderingen in de neuroplasticiteit van je brein. Je breinbedrading groeit, en jij dus ook.

Wie reflecteert op ervaringen verwerkt en codeert die ervaringen beter en slaat ze beter op. Reflectie geeft je brein de kans om te pauzeren te midden van chaos. Je neemt de tijd om observaties, ideeën en ervaringen te ordenen en zo verschillende interpretaties te overwegen en betekenis te geven. Deze betekenisgeving noemen we leren. Het helpt je in toekomstige situaties.

Sterker en veerkrachtiger

Een tweede reden heeft te maken met wat psychologen self-efficacy noemen. In het Nederlands: zelfeffectiviteit. Dat wil zeggen: geloof in je eigen kunnen. Door te reflecteren ga je je vaardiger voelen, wat een belangrijke, basale menselijke motivatie is. Als je ergens een hoge mate van zelfeffectiviteit bij voelt, wil je er nog meer tijd en energie in stoppen, omdat je gelooft dat het tot succes leidt.

Wetenschappers hebben onder meer blootgelegd dat wie zelfeffectiviteit ervaart uitdagingen minder snel uit de weg gaat, zich meer inspant en veerkrachtiger omgaat met tegenslagen.

Reflecteren werkt beter dan cursussen stapelen

Volgens het CBS volgen werknemers gemiddeld 30 uur per jaar cursussen onder werktijd. Wat per werknemer neerkomt op ongeveer 1.000 euro aan cursusgeld.  Grote vraag is: wat levert al dit gecursus op?

Als je beter wil worden, wil leren en groeien, dan zijn meer ervaringen misschien wel minder nuttig dan vaker reflecteren óp die ervaringen. Stel je voor dat we de cursustijd en het lesgeld slimmer inzetten. Dat we een deel ook reserveren voor learning on the job, alleen of samen met collega’s. Een kwartiertje per dag. 

Reflecteren is keihard werken

Reflecteren was voor mij altijd dat suffe gedoe na een project of profielwerkstuk op de middelbare school. Zinvol vond ik het nooit. Serieus nam ik het ook niet. Maar na dit onderzoek ben ik er anders over gaan denken. Ik ben ermee gaan experimenteren op het werk.

Mijn advies aan jou beste lezer:

Ga reflecteren. Ook al heb je er een hekel aan. Leer slimmer, niet harder. Vijftien minuten minder doen en meer denken is al genoeg.

 

Over Hans van Emmerik
Hans van Emmerik

Vanuit de gedragseconomie en sociale psychologie schrijft Hans van Emmerik evidence-based en praktisch toepasbaar over omgaan met onzekerheid en verandering. Hans is ervaren als externe en interne adviseur op risico- en verandermanagement. Hij adviseert en traint en was onder meer onderzoeker voor het boek: The social psychology of change management.