Home / Blogs / Hans van Emmerik / De drie beste manieren om een toespraak te beginnen
Blog

De drie beste manieren om een toespraak te beginnen

De drie beste manieren om een toespraak te beginnen

14 februari 2019 - Vroeger lag ik nachtenlang wakker als ik een boekbespreking of spreekbeurt moest geven. Bij de aankondiging van de docent alleen al gierde de adrenaline door mijn lijf.

Door Hans van Emmerik

Later, na mijn studie, koos ik bewust voor een baan in consultancy, zodat ik deze angst wel moest overwinnen. Elke dag werd ik geconfronteerd met spreken in het openbaar. Gaandeweg begon ik eraan te wennen. Sterker nog, ik voelde me er comfortabel bij en begon het zelfs leuk te vinden.

Het gesprek dat mijn leven veranderde

Omslagpunt voor mij was een les die ik las in een boek uit 1931 van Dale Carnegie over ‘Public Speaking and Influencing Men in Business’. Het belangrijkste bij het opstellen van een rede is: ‘Bedenk een goed begin, iets waarmee je direct de aandacht van je publiek trekt.’

Sindsdien besteed ik de meeste voorbereidingstijd aan de opening. Een goede opening maakt mij ontspannen. Ik voel dat mijn publiek luistert en dat er zinnen in mij opkomen die ik vooraf niet had kunnen bedenken.

Een goed begin

Een goed begin wekt de aandacht van je publiek. Je krijgt het voor elkaar dat mensen liever naar jou luisteren, dan spelen met hun smartphone. Je wekt nieuwsgierigheid van je publiek met trucjes die ook de Obama’s van deze wereld toepassen. Trucjes die iedereen kan leren.

Er zijn drie manieren om een toespraak of presentatie te beginnen: begin met een vraag, een feit of – de beste optie – een verhaal.

Begin met een (persoonlijk) verhaal

‘Afgelopen zomer sprak ik een van onze klanten en die vertelde mij iets dat mijn kijk op hoe wij te werk gaan radicaal heeft veranderd.’ BAM.

Met zo’n opening kun je een stilte laten vallen. Even diep ademhalen. Tien tegen een dat niemand nog op zijn smartphone kijkt. Iedereen wil weten wat die klant zei.

Begin met een vraag

‘Wat is volgens u de belangrijkste reden voor ons toegenomen personeelsverloop?’

Onderschat nooit de kracht van een vraag. Je activeert je publiek. Mensen gaan met je meedenken en nemen zo deel aan het verhaal dat jij te vertellen hebt.

Begin met een (schokkend) feit

‘Het afgelopen jaar hebben wij meer geld binnengehaald via subsidies dan met reguliere verkopen.’

Schokkende feiten hebben een waanzinnige aantrekkingskracht. Ze schudden je toehoorders wakker.

Probeer het zelf, begin vandaag

Door te beginnen met een verhaal, vraag of feit word je zelf een heel stuk relaxter, je krijgt de volledige aandacht van je publiek en geeft je publiek woorden mee die ze zonder moeite na afloop aan anderen kunnen doorvertellen.

 

Over Hans van Emmerik
Hans van Emmerik

Vanuit de gedragseconomie en sociale psychologie schrijft Hans van Emmerik evidence-based en praktisch toepasbaar over omgaan met onzekerheid en verandering. Hans is ervaren als externe en interne adviseur op risico- en verandermanagement. Hij adviseert en traint en was onder meer onderzoeker voor het boek: The social psychology of change management.