Home / Blogs / Hans van Emmerik / Het voordeel van een baan naast je bedrijf
Blog

Het voordeel van een baan naast je bedrijf

Het voordeel van een baan naast je bedrijf

15 april 2019 - Wat hebben de oprichters van Ebay, Google en Nike met elkaar gemeen? Bij de risico’s die ze namen, liepen ze geen enkel risico.

Door Hans van Emmerik

Eigen baas zijn is in Nederland populair. Al jaren stijgt het aantal inschrijvingen bij de Kamer van Koophandel, vooral veroorzaakt door het groot aantal ZZP’ers. Zo steeg vorig jaar het aantal fulltime ZZP’ers met 9 procent en het aantal parttimers (< 15 uur per week) met 24 procent. Een bedrijf beginnen naast je baan, dat gaat toch nooit werken? De succesondernemer is toch degene die all-in gaat?

Het grote voordeel van hybride ondernemers

Verrassend genoeg laat onderzoek van Joseph Raffiee en Jie Feng een ander beeld zien. Van 1994 tot 2008 volgden ze een groep van ruim vijfduizend Amerikaanse ondernemers tussen de twintig en vijftig jaar. Wat bleek? De ondernemers die hun baan ernaast hielden liepen 33 procent minder kans op een faillissement dan de groep die zijn baan ervoor had opgezegd. Dat is een waanzinnig overlevingsvoordeel voor de groep hybride ondernemers. Wie zijn deze hybride ondernemers? En waarom zijn zij in het voordeel?

Zij begonnen hybride

  • Ebay-oprichter Pierre Omidyar hield zijn baan als programmeur.
  • Nike-oprichter Phil Knight werkte nog jaren als accountant.
  • Steve Wozniak van Apple bleef jaren werken als programmeur bij Hewlett-Packard.
  • Popartiest John Legend bleef adviseren als managementconsultant, terwijl hij ‘s avonds optrad.
  • Henry Ford bleef als ingenieur werken voor Thomas Edison, terwijl hij zijn automobielbedrijf had gesticht en het patent voor de carburateur op zak had.
  • Thrillerschrijver Stephen King bleef naast het schrijven werken als onderwijzer, conciërge en pompbediende.
  • Ronald Giphart schreef zijn eerste verhalen als nachtportier in een ziekenhuis.

Ook Google-oprichters Larry Page en Sergey Brin studeerden nog twee jaar aan Stanford, terwijl ze hun idee voor de online zoekmachine al hadden uitgedacht. ‘Het had niet veel gescheeld of we hadden Google niet eens opgericht’, zei Page hierover. ‘We waren te bang ons promotietraject af te breken.’ In 1997 maakten ze zich zoveel zorgen over het afronden van hun PhD dat ze de zoekmachine probeerden te verkopen. Het was de koper die uiteindelijk daarvan af zag. Waarom speelden al deze mensen op safe?

Loop geen risico bij het nemen van risico’s

Belangrijkste verklaring voor het succes van hybride ondernemers is hun voordeel van risicospreiding. Doordat Ford, King en Wozniak financieel hun zaakjes op orde hadden, ervaarden ze een groot gevoel van veiligheid. Hierdoor voelden ze zich een stuk vrijer om in hun ondernemerschap creatiever, gewaagder en origineler te werk te gaan.

Volgens de Amerikaanse zakenvrouw Linda Rottenberg die Fortune-500 ondernemers coacht, organiseren succesvolle ondernemers het juist zo dat ze bij het nemen van risico’s geen enkel risico lopen.

Ondernemen volgen Richard Branson

De belangrijkste regel volgens ondernemer en beroepsavonturier Richard Branson is: protecting the downside. Bepaal je slechtst denkbare scenario en als dat acceptabel is, neem dan het risico. Zo waagde Branson 35 jaar geleden de stap van de muziekindustrie naar de luchtvaart, onder één voorwaarde. Als Virgin Airways geen succes werd, dan kon hij het vliegtuig na twaalf maanden teruggeven aan Boeing. Zo kon hij zijn teen in het water steken, zonder de muziektak hiermee te gronde te richten.

Hybride beginnen, lang zo gek nog niet

Zoals Malcolm Gladwell in 2010 in The New Yorker schreef: er zijn heel wat ondernemers die behoorlijke risico’s nemen, alleen zijn dat meestal niet de succesverhalen maar de mislukkingen. Hybride ondernemers snappen dat. Twintig procent van de CEO’s van de 500 snelst groeiende bedrijven in de VS begon hybride. Ze behielden hun baan en begonnen daarnaast een bedrijf. Eigenlijk is parttime ondernemer zijn zo gek nog niet. 

 

Over Hans van Emmerik
Hans van Emmerik

Vanuit de gedragseconomie en sociale psychologie schrijft Hans van Emmerik evidence-based en praktisch toepasbaar over omgaan met onzekerheid en verandering. Hans is ervaren als externe en interne adviseur op risico- en verandermanagement. Hij adviseert en traint en was onder meer onderzoeker voor het boek: The social psychology of change management.