• Mediawerf
  • Management & Consulting
  • Goed Bestuur & Toezicht
  • HMR
  • Knowly
Home / Blogs / Hans van Emmerik / Juist nu: iedereen een Thinkweek
Blog

Juist nu: iedereen een Thinkweek

Juist nu: iedereen een Thinkweek

14 september 2020 - Een week lang in je uppie in een afgelegen boshut. Romantisch, eenzaam, lekker rustig? Bill Gates zweerde erbij en mijn goede vriend Boris nam een voor hem radicaal besluit. Doe ook een stap naar achteren: plan een Thinkweek en maak doewerk van je denkwerk.

Door Hans van Emmerik

Een afgelegen boshut. Een racefiets. Sportschoenen. Drie boeken, brownpaper, stiften, post-its. En de smartphone op stil. Dit waren de ingrediënten voor een experiment van een vriend van mij. Het heet Thinkweek en Bill Gates zweert er al jaren bij.

Internet: blijvertje of eendagsvlieg?

In april 1994 stond Bill Gates – toen nog CEO van Microsoft – voor een belangrijke vraag: werd het internet een blijvertje of was het een eendagsvlieg? Wat we nu doodgewoon vinden, was dat toen allerminst. Internetten halverwege de jaren negentig was als seks voor pubers: iedereen praatte erover, maar niemand had er ervaring mee.

Voor een antwoord benaderde Gates alle knappe koppen van Microsoft en vroeg ze naar hun ideeën. Het leverde hem een tas vol geprinte en vastgeniete memo’s in insteekhoezen op. Samen met een stapel andere boeken nam Gates de memo’s mee naar zijn boshut, diep verscholen in het Pacific Northwest Forest. Het was tijd voor afstand. Tijd voor de lange termijn. Tijd voor Thinkweek.

Profeet Bill Gates

Ruim een jaar na deze Thinkweek publiceerde Gates het boek The road ahead waarin hij zijn inzichten deelt met het grote publiek. Het boek heb ik recent gelezen en het is profetisch.Wat Gates toen zag, is onze realiteit nu. Ik citeer:

Er komt een dag – en die zal niet lang meer op zich laten wachten – dat u van alles kunt doen zonder uw bureau of luie stoel te verlaten: zaken doen, studeren, op onderzoek uitgaan in de wereld en kennis maken met andere culturen, een schitterende show binnenhalen, met iemand bevriend raken, een markt in de buurt bezoeken, foto’s laten zien aan verre verwanten.

Uw aansluiting op het internet zal niet beperkt blijven tot één plaats, bijvoorbeeld uw kantoor of klaslokaal. Zij zal meer zijn dan een voorwerp dat u meedraagt of apparatuur dat u koopt. Zij vormt uw paspoort tot een nieuwe manier van leven, waarin multimedia een grote rol spelen.

Wat Gates schreef klonk voor miljarden mensen als buitenaards leven. Ondenkbaar. Logisch, we waren onervaren. Een betrouwbare kaart voor onbekend terrein is er nooit. En toch zijn er mensen die kunnen verbeelden wat er nog niet is. Hoe doen ze dat? Hoe deed Gates dat?

Stap van de dansvloer naar het balkon

Thinkweek hielp Gates om ‘van de dansvloer naar het balkon te stappen’. Volgens Harvard hoogleraren Martin Linksy en Ron Heifetz is het een van de belangrijkste vaardigheden van leidinggevenden. En in  mijn ogen ook van niet-leidinggevenden.

Wat je doet, je haalt jezelf uit de waan van de dag. De waan van de dag is als het weer. Soms pak je een paraplu. Soms trek je een extra jas aan. Maar wat doet het klimaat? Wat is de trend?

Om dat te zien moet je af en toe onbereikbaar zijn. Geen bila’s. Niet op elke e-mail dezelfde dag nog reageren. Collega’s, vrienden en andere ‘spoedjes’ laten wachten. En mentaal een stap naar achteren zetten. De situatie overzien waar je middenin zit. CEO’s kunnen het. Topsporters doen het. Zij spelen én overzien het spel tegelijkertijd.

Je kunt er zelf mee experimenteren door tijdens een vergadering – fysiek of digitaal – je stoel 30 centimeter naar achteren te schuiven en alleen te luisteren en te observeren. Door af en toe een dag in je agenda te blokken voor ‘de kapper’, zoals Warren Buffet doet. Of door een week een huisje te huren in het bos, zoals mijn vriend Boris laatst deed.

De doorbraak

‘Hé monnik’, groette ik hem een week later. ‘Wat is je grote inzicht van Thinkweek?’ Zijn antwoord: dat ik in 2021 niet meer als extern consultant wil werken. Ik wil bij een bedrijf werken dat zich hard maakt voor de energietransitie, minder tijd in de auto zitten en niet meer meedoen in een up or out promotiesysteem van een bedrijf.

In bepaalde opzichten vind ik dit misschien wel net zo’n grote denkdoorbraak als die van Gates over het internet. Ik weet namelijk hoe lang mijn vriend al worstelde met deze vragen. Dankzij Thinkweek scheidde hij de symfonie van de achtergrondmuziek.

Tot slot: de week na Thinkweek

Mocht je nu van plan zijn zelf een Thinkweek te plannen, dan heb ik nog één advies. Houd de week erna helemaal vrij. Die is voor een Doe-het-nu-week waarin je doet wat je tijdens Thinkweek besloten hebt te doen. Je belt wie je moet bellen, je maakt afspraken, je onderneemt actie. Van denkwerk maak je doewerk.

 

Over Hans van Emmerik
Hans van Emmerik

Vanuit de gedragseconomie en sociale psychologie schrijft Hans van Emmerik evidence-based en praktisch toepasbaar over omgaan met onzekerheid en verandering. Hans is ervaren als externe en interne adviseur op risico- en verandermanagement. Hij adviseert en traint en was onder meer onderzoeker voor het boek: The social psychology of change management.