Home / Blogs / Joost Van de Velde / ‘Niemand zit in het geheim een idee uit te werken’
Blog

‘Niemand zit in het geheim een idee uit te werken’

‘Niemand zit in het geheim een idee uit te werken’

10 juli 2017 - Na het opzetten van een bedrijf in Mexico Stad, ben ik vertrokken naar het walhalla voor ondernemers: Silicon Valley. Hier zijn veel technologiegiganten begonnen en heb ik kunnen ervaren wat start-ups onderscheidt van de rest van de wereld. De komende tijd deel ik hier de inzichten die ik daar heb opgedaan.

Door Joost Van de Velde

Tegenwoordig wordt de ene na de andere markt overrompeld door technologiegiganten die ogenschijnlijk onvoorspelbare zetten doen. Denk eens aan Amazon, dat Whole Foods opkocht, tot schrik van beleggers van Ahold: de koers daalde bijna 10 procent in een dag. Uber en Lyft schudden wereldwijd de auto-industrie op. Waarom zijn deze bedrijven zo succesvol?

Allereerst gaat het niet om het individuele bedrijf, maar om het ecosysteem van start-ups, scale-ups, investeerders en kennisinstituten. Via informele meetups wordt informatie uitgewisseld, worden ideeën gegenereerd en ontstaan samenwerkingen. ‘The network always wins’. Niemand zit in het geheim een idee uit te werken. Zodra je een geniaal idee hebt, is de eerste stap om met mensen te gaan praten. Eerst met vrienden, daarna met andere ondernemers en vooral met je doelgroep. Je probeert te achterhalen of jouw idee een probleem oplost; kritiek weegt zwaarder dan lof. De cultuur is erg vlak. Alle ondernemers komen bij elkaar over de vloer. Wil je sparren met de ceo van een ander bedrijf? Dan drink je samen koffie. Je hoeft tegen niemand op te kijken en niemand kijkt op je neer. 

Silicon Valley is gericht op ‘doen’. Alle aannames achter een bedrijfsplan worden aan de kaak gesteld door ze zo snel mogelijk bloot te stellen aan de markt. Er worden geen lange businesscases en opgepoetste pitches voorbereid voordat het kraakhelder is dat er een waardevolle propositie ligt. Cases worden gebaseerd op gevalideerde behoefte in de markt, niet op geweldige ideeën waar niemand interesse in heeft.

Waar in Nederland een ondernemer die nog geen successen heeft geboekt, al snel als een verliezer wordt gezien, wordt je in de Valley beschouwd als een winnaar die nog niet gewonnen heeft. Je draagt je mislukkingen met evenveel eer als je successen. Ook heerst er een mentaliteit van hoog risico en hoge groei. Doordat falen niet erg is, durven mensen risico te nemen. Daarnaast is het grote geld nooit ver weg. Als een bedrijf waarde te pakken heeft, is het venture capital er als de kippen bij.

Ondernemen is niet jarenlang schaven aan een geniaal idee voordat je het op de markt zet. In Silicon Valley weten ze dat. Daarbuiten gaat het nog vaak mis. Grote bedrijven maken deze fout vaker dan start-ups, omdat een groot bedrijf draait op rapporten, analyses en presentaties. Het heeft echter geen zin om een geweldig idee proberen te vatten in plannen en analyses voordat het is blootgesteld aan de markt. Elke aanname moet rigoureus getest worden. Dat is wat we in Nederland kunnen leren van Silicon Valley.

Over Joost Van de Velde
Joost Van de Velde

Joost van de Velde helpt bedrijven te innoveren. Dit doet hij door hen van begin tot eind mee te nemen in het innovatieproces om nieuwe proposities in de markt te zetten. Zo zorgt hij ervoor dat radicale innovaties niet alleen voor start-ups zijn weggelegd. Met meer dan tien jaar ervaring in industrieoverschrijdende innovatie, lean start-up, nieuwe technologieën en gebruikerservaring, is zijn bedrijf ktc een one stop shop voor bedrijven die de huidige noodzaak van innovatie begrijpen.