• Mediawerf
  • Management & Consulting
  • Goed Bestuur & Toezicht
  • HMR
  • Knowly
Home / Blogs / Manou van Eerten / Hoe je als werkgever je millennials door de coronacrisis helpt
Blog

Hoe je als werkgever je millennials door de coronacrisis helpt

Hoe je als werkgever je millennials door de coronacrisis helpt

15 mei 2020 - De coronacrisis bezorgt ons als samenleving een hoop onzekerheid en het is voor iedereen een uitdaging om hier goed mee om te gaan. Ook voor de werkende millennial blijkt dit lastig. Veel zaken die zij belangrijk vinden op de werkvloer, zijn in deze tijd een stuk moeilijker te verkrijgen.

Door Manou van Eerten

De gemiddelde twintig en dertiger houdt namelijk van een rijk sociaal leven (Bam! Weg horeca) en een persoonsgerichte benadering op de werkvloer (Bam! Weg koffiemomentje met collega). Het liefst hebben ze een leidinggevende die zich als mentor opstelt en niet als manager (Bam! Weg laagdrempelig diens kantoor binnenlopen). Een beetje zoals hun ouders dat thuis ook waren.

De lat hebben veel twintig/dertigers voor zichzelf hoog gelegd. Het werk dient meer te zijn dan een nuttige dagbesteding; het dient van maatschappelijke betekenis te zijn en bij voorkeur de wereld een beetje mooier te maken. Werk is dan een stukje van je identiteit en bepaalt je eigenwaarde en daar hebben ze veel voor over. Daarnaast willen millennials graag gezien worden door hun werkgever (Welcome online pubquiz/online bingo/online vrijmibo). Als dit niet gebeurt, is vaak een eerste gedachte om ontslag te nemen en een nieuwe baan te zoeken in de hoop meer op waarde geschat worden. Maar er zijn alternatieven… En de vraag is zeker nu, welke alternatieven de coronacrisis hieraan toevoegt?

En toen zaten we met z’n allen thuis

En dan ziet de werkdag van de millennial er door het coronavirus opeens heel anders uit. Er is enkel nog gepland online contact, privé- en werkleven zijn veel minder makkelijk te scheiden en er zijn plots zeeën van tijd (Bam! Weg structuur!). Taken zijn een stuk onduidelijker, het voelt allemaal veel minder nuttig (Bam! Weg schouderklopje!). En na meer dan acht weken thuis wordt de vraag ‘’Hoeveel zin heb ik eigenlijk om straks terug te gaan naar kantoor?’’ steeds prangender!

Hoe kunnen werkgevers in deze tijd twintigers en dertigers ondersteunen hun intrinsieke motivatie te behouden?

1. Bied financiële zekerheid

Als oudere generatie op de werkvloer, kun je je jonge medewerkers hun intrinsieke motivatie laten behouden door ze te laten weten dat ze gewaardeerd worden. Laat dat daarom ook aan ze weten! Laat bijvoorbeeld weten dat hun flex- of jaarcontract een vast contract wordt. De financiële onzekerheid drukt namelijk zwaar. Zeker voor degenen die met een forse studieschuld de arbeidsmarkt op zijn gekomen (Wist je dat de gemiddelde twintiger met een studieschuld van €24.500,- de arbeidsmarkt betreedt? Geen enkele generatie voor hen had zo’n hoge schuld).

2. Denk mee in alternatieve werkruimte

Veel millennials zijn woonachtig in (te) kleine woonstudio’s of delen appartementen met huisgenoten als gevolg van de krappe woningmarkt (hoe woonde jij toen je eind twintig/begin dertig was? Ik denk dat je een woning voor jezelf had). Als gevolg van het (alleen) thuiswerken en doordat ook horeca geen alternatief meer is, zijn veel jonge werknemers teruggegaan naar de ouderlijke woning. Daar is meer luxe en gezelligheid. De werkgever die daar een alternatief voor biedt, zal groots gewaardeerd worden en beloond worden met loyaliteit. Maak daarom anderhalvemeter werkplekken als onderdeel van de anderhalvemeter samenleving. En nee, ik doel daarmee niet op anderhalvemeter kantoortuinen. Die hebben hun beste tijd allang gehad.

3. Laat de jonge generatie de oudere generaties helpen

Maar niet alleen bij loyaliteit liggen kansen. Millennials zijn digitaal supervaardig en flexibel werken is hun middle name. Ze weten als geen ander hoe ze online contact kunnen maken met anderen en hoe apps en social media daarbij kunnen helpen. Deze kennis is in de anderhalvemetersamenleving voor veel organisaties van essentieel belang. Organisaties die gebruik maken van deze digitale kennis zullen terechtkomen in een flow van creativiteit, originele oplossingen en eindeloze commitment. Vraag daarom aan de jongelieden in uw organisatie welke oplossingen zij zien om te overleven als organisatie. U zult versteld staan!

 

Over Manou van Eerten
Manou van Eerten

Manou van Eerten is een ervaren loopbaancoach van twintigers en dertigers en toonaangevend expert van het Dertigersdilemma. Ze is regiocoördinator Amsterdam bij de Landelijke Vereniging voor Supervisie en Coaching, Erkend Coach en Erkend Teamcoach. Haar eigen dertigersdilemma leverde haar het zelfstandig ondernemerschap op. Haar coachpraktijk The ME Company is actief in zowel Amsterdam, Rotterdam, Utrecht als Eindhoven. Meer informatie over The ME Company, het dertigersdilemma en loopbaancoaching.