Home / Blogs / Manou van Eerten / Hoe ontstress je en maak je keuzes? Tips om ’s nachts niet meer te piekeren
Blog

Hoe ontstress je en maak je keuzes? Tips om ’s nachts niet meer te piekeren

Hoe ontstress je en maak je keuzes? Tips om ’s nachts niet meer te piekeren

17 mei 2018 - Manou van Eerten werkt vanuit The ME Company en richt zich in haar coachpraktijk op vraagstukken bij twintigers en dertigers. Vaak staan zij voor grote dilemma’s, die soms veel stress opleveren. Manou’s eigen Dertigersdilemma leverde haar het zelfstandig ondernemerschap op. Haar blog verhaalt over de ervaringen uit haar coachingspraktijk.

Door Manou van Eerten

Dertigers gaan vaak gebukt onder keuzestress, omdat ze zoveel tegelijk willen. Daarbij willen ze graag voldoen aan de verwachtingen van hun omgeving, waardoor ze veel sociale druk ervaren over wat wenselijk en acceptabel is. Het helpt daarbij als je een beetje zelfkennis hebt. Uit onderzoek blijkt namelijk dat degenen die zichzelf kennen minder last hebben van keuzestress. Je kan dan beter weerstand bieden tegen de druk van buiten om een ‘perfect’ leven te leiden. Dat wil ik ook, hoor ik je denken. Maar hoe doe je dat, je zelfkennis vergroten?

1. Echte aandacht voor je verhaal

Wanneer je veel stress ervaart en ’s nachts ligt te piekeren zoals ik in mijn vorige blog beschreef, dan kan het helpen om echte aandacht te geven aan de gedachten die je wakker houden. Dat betekent niet over problemen heen praten (ja hoor, het gaat prima), van onderwerp veranderen (goed, maar vertel, hoe is het met jou?) of iets bagatelliseren (ach, eigenlijk is het een luxeprobleem). Tegen onszelf en in gesprek met anderen. Het betekent wél: stilstaan bij je probleem en praten over je keuzedilemma’s.

Zo heb ik in mijn coachpraktijk gemerkt dat enkel luisteren naar wat op iemands hart ligt al voldoende kan zijn.  Een vermoeid gezicht zie ik dan rustiger worden. Ik zeg dan zelden iets terug.

2. Je kwetsbaarheid laten zien maakt menselijk

Helaas is aandacht schaars. Niet iedereen gelooft me als ik aandacht ‘aanbied’. Alsof ze twijfelen aan mijn oprechte interesse. Soms moet ik een aantal keer doorvragen, voordat iemand gelooft dat ik écht wil weten wat er speelt. Soms zie ik achterdocht. Wat zal ik doen als ik erachter kom dat je doodsbang bent? Zal ik je veroordelen, uitlachen, laten vallen? Ik moet dan laten zien dat ik betrouwbaar ben, niet oordeel. Sterker nog, dat het vrij normaal is.

Waar je tegenaan loopt is je eigen kwetsbaarheid. Je schaamt je dat je niet succesvol of perfect bent. Terwijl daar juist je zelfacceptatie zit. ‘Bezielde mensen’ noemt hoogleraar Brené Brown (De kracht van Kwetsbaarheid, 18 miljoen views op Ted) mensen die hun kwetsbaarheid durven te omarmen.

3. Managers kunnen dertigers helpen ontstressen

Als leidinggevende van millennials helpt het om af en toe te checken hoe het met de dertiger en diens (keuze)stress gaat. Ik noem dat het Check- en Waarderingsgesprek.

Neem daarom: (1) regelmatig tijd voor de vele keuzes, verwachtingen en stress van de dertiger, (2) door te luisteren met, (3) oprechte aandacht en, (4) empathie.

Je zult al snel ontdekken dat het de dertiger helpt bij kwesties als werk-privébalans en het diens arbeidsplezier vergroot. En dat laatste is belangrijk om de dertiger te laten merken dat dit de ‘perfecte’ baan is!

Loop niet voor me ik zal niet volgen

Loop niet achter me ik zal niet leiden

Loop naast me als een vriend

- Albert Camus -

Over Manou van Eerten
Manou van Eerten

Manou van Eerten is een ervaren loopbaancoach van 20- en 30ers en toonaangevend expert van het Dertigersdilemma. Ze is regiocoördinator Amsterdam bij de Landelijke Vereniging voor Supervisie en Coaching en Erkend Coach. Haar eigen dertigersdilemma leverde haar het zelfstandig ondernemerschap op. Zie mecompany.nu.