Home / Blogs / Marc Dortu / De geloofwaardigheidsbalans
Blog

De geloofwaardigheidsbalans

De geloofwaardigheidsbalans

11 november 2017 - Geloofwaardigheid wordt in de tijd opgebouwd of afgebroken, net als reputatie of vertrouwen. Geloofwaardigheid wordt bepaald door de zeven steunpilaren van geloofwaardigheid: visie, vermogen tot verbinden, vakmanschap, impulsvermogen, integriteit, reflectie (ver)tonen en resultaten.

Door Marc Dortu

De zeven steunpilaren van geloofwaardigheid vormen samen een optelsom. Als leider kun je ‘scoren’ op elk van de steunpilaren en de optelsom van de zeven scores bepaalt of je in de plus of in de min staat als het op geloofwaardigheid aankomt. Dit in analogie naar het model van de Emotional Bank Account van Stephen Covey uit ‘The seven habits of highly effective people’.

 

Hoe werkt de geloofwaardigheidsbalans?

Als je als leider ergens nieuw binnenkomt open je een geloofwaardigheidsbalans bij iedere individuele volger. Een openingssaldo. Dit openingssaldo kan positief (+), negatief (-) of neutraal zijn (0). Dit alles afhankelijk van de eerste indruk die je maakt bij de mensen. Dit kan van persoon tot persoon verschillen, want ieder heeft zijn eigen voorkeuren, waarden en afwegingen.

Je startgeloofwaardigheid is de optelsom van al die individuele saldo’s.

 

Iets wat voor de bepaling van je openingssaldo nog van belang is, maar waar je zelf niet zoveel aan kunt doen, is erfbelasting (het effect dat je voorganger heeft op de geloofwaardigheid die jou aan het begin wordt toebedacht).

 

Vervolgens ga je aan het werk en kun je stortingen en onttrekkingen doen op de geloofwaardigheidsbalansen die je hebt lopen bij de verschillende volgers. Gedrag dat bijdraagt aan één of meerdere ingrediënten van je geloofwaardigheidsbalans leiden tot stortingen en dus een versterking van de geloofwaardigheid. Gedrag dat afbreuk doet aan één of meerdere steunpilaren, leidt tot een onttrekking aan je geloofwaardigheidsbalans en een ondermijning van je eigen geloofwaardigheid.

 

Stortingen en opnames

Wanneer je je geloofwaardigheid wilt verbeteren is het goed om de volgende punten in gedachten te houden:

  • Opnames werken sterker door dan stortingen. Ze hebben een grotere impact en een langduriger effect. Ben Tiggelaar hanteert hierbij de vuistregel dat je ten minste vier stortingen moet doen om één opname te compenseren (in familiekring zou dat zelfs vijf tegen één zijn).
  • Een storting is pas een storting als dat door de ander zo wordt gevoeld. Neem jezelf ook hier niet te veel als referentiepunt. Je kunt als leider denken dat je een medewerker regelmatig complimenten hebt gegeven voor de geleverde prestaties, maar als in een functioneringsgesprek blijkt dat deze medewerker de complimenten helemaal niet zo heeft geregistreerd, dan zijn het geen stortingen. Een storting is dus geen absoluut gegeven.  Een check doen bij de ander is dus geen overbodige zaak.
  • Blijf bij stortingen authentiek en zorg dat het geen kunstje wordt. Daar prikken mensen namelijk makkelijk doorheen en dan verliest het alle kracht. Bedenk dat in communicatie het merendeel van je boodschap zit in tonaliteit en non-verbale communicatie. Je kunt dus wel iets zeggen, maar als je heel iets anders voelt zendt je lichaam deze informatie ook mee en een ander pikt dat op.

 

Geduld

Inzicht in de geloofwaardigheidsbalans biedt belangrijke informatie in de interactie met anderen. Of je een positief of negatief saldo bij de ander hebt, is vooral een kwestie van fingerspitzengefühl. Is er sprake van een negatief saldo, dan zal het heel moeilijk zijn om met deze persoon een goed gesprek over een gevoelig onderwerp te hebben. Hij zal in dat geval weinig ontvankelijk zijn voor je opmerkingen, feedback of suggesties. Het is dan raadzamer om in alle rust aan een betere relatie te werken, door een aantal welgemeende stortingen te doen. In dit soort situaties zijn snelle oplossingen een illusie. Als je rood staat in de relatie met een ander, is het vrijwel onmogelijk om met één storting meteen weer op een positief saldo te komen. Het is een proces dat je niet kunt versnellen, want dat is geforceerd en dus ongeloofwaardig. Je maakt dan eerder iets kapot dan dat je de relatie verbetert. Heb dus geduld.

 

Over Marc Dortu
Marc Dortu

Marc Dortu is een zeer ervaren organisatie-adviseur, die al ruim 20 jaar actief is in het (semi-) publieke domein. In het bijzonder richt hij zich op de vraag hoe de gewenste verandering ook echt gerealiseerd kan worden. Met een uitgebreide kennis en ervaring op het gebied van organisatiekunde, veranderkunde, lean, spiral dynamics, projectmanagement, programmamanagement heeft Dortu een breed scala aan methoden en technieken in huis, die hij op maat kan inzetten. Onlangs is zijn boek ´Je ziet het niet vanzelf` verschenen, waarin hij op beeldende wijze 9 blinde vlekken bij verandertrajecten beschrijft.