Home / Blogs / Marco Cevat / Disruptie is zooooo passé
Blog

Disruptie is zooooo passé

Disruptie is zooooo passé

12 februari 2016 - Disrupties zijn kennelijk een normaal onderdeel van het dagelijks leven geworden. Overal doemen lijsten, boeken en websites op om u disruptie-resistent te maken. Ladingen consultants staan overal aan de poort te rammelen. Hun credo: wordt wakker want disrupties liggen op de loer. Er is zelfs een opleiding 'omgaan met digitale disruptie'. Iemand die niet sliep, Nick van Heck, zei al in 2013 dat disrupties niet bestaan, maar 'slechts een excuus zijn voor hen die onvoorbereid zijn'. Waar hebben we het dan nog over?

Door Marco Cevat

Toch bang voor disruptie van uw markt? Slaat de angst u om de keel bij het lezen over de dreiging van een disruptieve entree van een nieuwkomer? Nog aan het bijkomen van de impact van een succesvolle startup in uw branche? De Hype Cycles van alle grote uitvindingen in uw vakgebied al nageplozen? Ja, het is inderdaad vervelend als je even een dutje doet en links en rechts ingehaald wordt door een partij die je niet eens tot je concurrenten rekende. 

Oude structuur als oorzaak

Disrupties zijn slechts één van de verschijningsvormen van veranderingen. Maar waarom zijn we zo onder de indruk van een disruptie? Is het de disruptie zelf? Het tempo waarin nieuwe uitvindingen lijken te worden gedaan? ('Lijken' omdat het aantal misschien alleen maar groter lijkt vanwege de toegenomen aandacht via internet, crowdfunding en de hype rond startups.) Of is het de wereldwijde impact die zo veel indruk maken? Wanneer disrupties lijken te bestaan bij de gratie van hun impact op vastgeroeste structuren, dan is de oorzaak van de turbulentie niet de verandering, maar die oude structuur. 

Build to dissolve

Zonder zelf te beweren dat ik het antwoord heb: draai het eens om. Het is interessant en zelfs rustgevend om er vanuit te gaan dat uw markt morgen niet meer bestaat, uw product niets meer voorstelt en uw onderneming geen bestaansrecht meer heeft. Dan rest nog slechts het leren omgaan met die zekerheid. Organisatieprincipes van 25 jaar geleden hebben afgedaan. Kapitaal dat in assets vastzit en op termijn zou moeten renderen zou wel eens het grootste blok aan het been van uw onderneming kunnen zijn. Idem voor Lifetime Employment in vaste dienstverbanden of partners die willen cashen bij een exit. Vergeet al die oude principes. Built to Last [2] is ingehaald door Build to Dissolve. Een onderneming heeft slechts bestaansrecht zolang ze waarde toevoegt. Het is de kunst de organisatie zo in te richten dat ze zich kan aanpassen of oplossen zonder schade aan kapitaal, mensen en klanten. Voor zo’n organisatie is de angst voor disruptie passé!
 
1]  Nick van Heck, KU Leuven, Enablersnetwork.com, 2013
2]  Built to Last, Jim Collins cs, HarperCollins, 2004

Over Marco Cevat
Marco Cevat

Marco Cevat heeft meer dan dertig jaar ervaring als manager en consultant, waarvan de laatste 15 jaar via de grote consulting bureaus. Hij heeft leiding gegeven binnen vele top-100 ondernemingen in 15 landen, waardoor hij met vele culturen en met mensen van diverse afkomst heeft kunnen samenwerken. Als sinds 2001 is hij op zoek naar een oplossing voor het mislukken van grote projecten. Zijn gepubliceerde ideeën vonden veel erkenning en het was daarom voor hem maar een kleine stap om er mee aan de slag te gaan in, wat nu de Virtual Consulting Company is.

Virtual Consulting Company biedt strategisch & management consulting op het gebied van IT, financiën en juridische zaken. VirtualCC ontsluit de denkkracht van onafhankelijke consultants via een wereldwijde virtuele community, waar deskundige teams en ervaren managers creatieve en passende oplossingen bedenken.