Home / Blogs / Mark van den Berg / Vier strategieën voor digitale transformatie
Blog

Vier strategieën voor digitale transformatie

Vier strategieën voor digitale transformatie

28 oktober 2017 - Volgens het wereldwijde onderzoek- en adviesbureau Forrester mogen traditionele bedrijven niet verwachten dat ze eerdaags in de Fortune 500 staan. Ze zullen hun plaats moeten afstaan aan disruptors als Uber, Amazon en Tesla. Als traditionele bedrijven nog een rol van betekenis willen spelen in de nieuwe economie dan zullen zij eerst een grondige digitale transformatie moeten ondergaan.

Door Mark van den Berg

Volgens Forrester moeten organisaties die willen overleven de digitale strategie helemaal omarmen en het niet zien als iets wat ze erbij kunnen doen. Het moet de hoogste prioriteit hebben om de gehele organisatie digitaal te transformeren. Digitale transformatie stond centraal tijdens twee Forrester 2017 Forums in Chicago in de VS en in Londen, Verenigd Koninkrijk. Ik geef hier een overzicht van de vier belangrijkste strategieën die ik heb opgedaan tijdens de Forrester presentaties.

 

1. Digitale ervaring

Traditionele bedrijven kunnen hun diensten verrijken met digitale diensten. Een goed business to consumer-voorbeeld hiervan is Digital Designer van Lego, een computerprogramma waarmee kinderen digitaal kunnen bouwen/ontwerpen. Een Nederlands voorbeeld is Albert Heijn dat ook steeds meer digitale elementen in zijn marketing hanteert. Denk maar aan de dinoplaatjes rage van vorig jaar, waarbij kinderen dinoplaatjes konden scannen en met een virtual reality bril konden laten figureren in hun dagelijks leven.

 

2. Digitaal productieproces

In de auto-industrie zien we een verschuiving van standaardisatie naar personalisatie. Het productieproces ligt niet meer zo vast als voorheen. Een klant kan ná de bestelling van bijvoorbeeld een zwarte auto nog besluiten dat het toch een rode moet worden omdat zijn vrouw dat mooier vindt. De fabrikant neemt de consument via een soort track and trace-proces mee in het productieproces en geeft op bepaalde momenten een seintje aan de klant. Wilt u nog steeds een zwarte auto? U kunt nu nog kiezen om toch een rode of witte te nemen.

 

3. Digitaal ecosysteem

Digitaliseren doe je ook door partnerships aan te gaan met bedrijven die expertise in huis hebben die jij niet hebt. Een transportbedrijf dat een retailshop wil openen hoeft dit dus niet allemaal zelf te doen. Hieronder vallen ook samenwerkingen rond social media om producten te pushen of parterships met branchegenoten aan te gaan om samen naar de markt te gaan Denk aan autofabrikant Nissan die samen met Softwareleverancier Maps Traffic. Zonder de snelste updates van de kaart staat de auto alsnog stil, kortom Nissan heeft Maps Traffic nodig.

 

4. Digitale innovatie

Een innovation center waar verschillende disciplines worden samengebracht is een broedplaats waar de digitale grenzen kunnen worden benaderd. Maar omdat iedere land en zelfs regio anders is, is het verstandig zo’n innovation center in iedere belangrijke afzetmarkt te hebben om zo binnen de context van die regio te kunnen innoveren en aansluiting te vinden bij de behoeftes in de lokale markt. Om met een voorbeeld uit de automotive industrie te blijven: The Garage heeft een innovation center in iedere grote stad waar mensen van verschillende disciplines samen komen om nieuwe ideeën te bedenken en uit te werken.

Ben je nog niet gestart met de digitale transformatie, dan moet je direct beginnen en je realiseren dat je nog sneller moet schakelen dan je denkt, is de waarschuwing die Forrester meegeeft.

 

Over Mark van den Berg
Mark van den Berg

Mark van den Berg is CSO van Thinkwise Software. Hij is sinds 2012 bij deze low-code softwareleverancier in dienst en vervulde verschillend functies, waaronder software developer en project/department manager voordat hij sinds begin 2017 CSO van het snelgroeiende bedrijf werd. Van den Berg studeerde Information Technology aan de Christelijke Hogeschool Windesheim en behaalde daar ook zijn Bachelor of Information Sciences, Business, IT & Management. Vanuit deze achtergrond begrijpt hij als geen ander het belang van de afstemming tussen business en IT.