• Mediawerf
  • Management & Consulting
  • Goed Bestuur & Toezicht
  • HMR
  • Knowly
Home / Blogs / Richard van Houten / De duidelijke bondgenoot en de risico-mijdende-politicus-baas
Blog

De duidelijke bondgenoot en de risico-mijdende-politicus-baas

De duidelijke bondgenoot en de risico-mijdende-politicus-baas

23 april 2018 - In deze serie blogs wil ik praktische tips aanreiken over de do’s en don’ts van leiding geven en leiding ontvangen. Voordat ik mijn huidige bedrijf Bron & Partners had overgenomen in 2006, heb ik voor diverse organisaties een aantal jaar commerciële strategische plannen gemaakt. Maar in de 10 jaar daarvoor, heb ik in 10 jaar tijd 10 verschillende leidinggevenden gehad. Mijn blogs weerspiegelen een persoonlijke evaluatie van mijn ervaringen met ontvangen leiderschap, waarvan ik de lessen daarna zelf heb kunnen gebruiken (of vermeden). In mijn eigen organisaties en bij klant-organisaties.

Door Richard van Houten

Baas 9: de duidelijke bondgenoot
Een open, eerlijke, betrouwbare, maar ook resultaatgerichte vent. Ik heb kort met hem mogen samenwerken, maar ik ben dankbaar dat ik hem heb leren kennen. Het was geen politiek dier, zo gaf hij aan. Hij kon bot zijn als afspraken niet werden nagekomen. Hij was uitermate pragmatisch ingesteld. Nuchter type. Targets moeten uitdagend, maar wel haalbaar zijn.

Baas acht had zich door haar superieuren ( en zij weer door de capital investor) laten verleiden om de verkooptargets per land met 25 procent te verhogen. Gemaakte fout van mij: op de vraag hoeveel procent omzetverhoging mogelijk was als alles mee zou zitten, liet ik mij meeslepen door de rest die allemaal aangaf dat (in een ideale wereld) wel 20 tot 25 procent verhoging over een paar jaar haalbaar moest zijn. "Goed! Dan is dat nu de target geworden voor dit jaar...". Ik was erin getuind.

De nieuwe baas negen stelde, met gevaar voor eigen leven, de verkooptargets weer bij naar beneden, wegens irreële verkoopplannen. Deze man stond voor zijn team met mensen, waar hij aardig wat tijd in stopte om ons goed te leren kennen. Zijn deur stond werkelijk altijd voor ons open, ondanks de enorme druk waar hij onder verkeerde. Hij had namelijk de opdracht gekregen om de hele tent te sluiten in Nederland en over te dragen aan de nieuwe koper.

Tip 21

Stel jezelf duidelijke doelen en geef alles optimale aandacht dat samenhangt met die doelen. Stop geen tijd in zaken die je doelstellingen niet helpen. Wees helder en duidelijk over je doelen naar je team en stuur hen ook duidelijk. Als je goede concentreerde aandacht geeft aan je mensen (hij was er áltijd voor zijn mensen), kunnen ze een tik van jou ook makkelijker accepteren. Soms zelfs waarderen. Na deze louterende ervaringen bij dit mooie bedrijf, ging ik werken voor een Zweeds concern.

 

Baas 10: de ‘risico-mijdende-politicus’-baas

Baas tien, een Zwitser, die een paar jaar voor zijn pensioen zat, heb ik niet veel gesproken, want hij woonde en werkte in Zwitserland. Maar van deze man heb ik geleerd hoe je kunt overleven in een organisatie waar nogal wat managers hun biezen hebben moeten pakken. In vergaderingen niet de stoere man uit willen hangen en de Board ook weer niet teveel pleasen om (te) hoge doelen te accepteren. 

Zijn tip (22)

Zeg niet 'in de groep' dat het niet lukt, maar vertel dat aan de president (hoogste man) als je hem hebt uitgenodigd voor een diner, nadat je hem net verteld hebt dat je een grote deal gedaan hebt. Vertel het in het vliegtuig of 's avonds, als de president niet in de 'grote baas-'mode zit. Masseer continue. Niemand van mijn collega's snapte hoe hij zijn positie steeds weer kon behouden. Het werd mij op een gegeven moment wel duidelijk. Het was een politicus pur sang. Held in 'timing' voor het brengen van een boodschap. Liet zich nooit gaan. Niemand wist veel van hem. Hij was verantwoordelijk voor de allergrootste account van de firma. Dát liet hij iedereen vaak weten.

Do not-tip 23 (maar het werkt wel)

Laat anderen vooral in het duister tasten hoe jij je zaken regelt. Niemand ziet dan dat het eigenlijk allemaal draait om je relatie te laten geloven dat je eigenlijk in dienst bent van die klant... Slaaf? Nee, zo moet je dat niet zien... Zeer klantgedreven…

Als er gepiept wordt, wordt direct alles uit de kast gehaald om de klant direct te pleasen. Dát wordt enorm gewaardeerd… door de klant. Die klant zorgt ervoor jou op de cruciale momenten weer een mooie order te geven, zodat je je baan weer een tijdje zeker hebt gesteld.

Hou de relatie met de klant zeer één-op-één en laat geen andere beïnvloeders toe. De organisatie wordt zo enorm afhankelijk van jou. En hij zorgde ervoor dat hij de teamleden elk jaar een skivakantie aanbood, onder het mom van vergaderen op locatie. Hierdoor deden wij alles voor de baas, want hij liet ons verder ook met rust, als wij de targets haalden.

Aimabele man, nooit kwaad. Gentleman. Maar niemand wist eigenlijk wie hij nu was.  Hij wás synoniem voor onze grootste klant. De klant die ons salaris betaalde...

Do-tip 24

Zorg dat je altijd verantwoordelijkheid draagt voor een belangrijk deel van de omzet en marge. "Have volume behind your name".

Do-not-tip 25 (maar het werkt wel)

En tijdens een kritiek moment waarop een klant van mij aangaf dat hij iets kon regelen in omzetverhoging, maar dat ik daarbij niet moest vragen hóe hij dat zou doen...vroeg ik mijn baas of ik moest achterhalen wát mijn klant precies bedoelde. Hij zei me: "what you do, you must do to reach your targets. But in this case make your own decision and don't inform me about the how. If people afterwards ask me, I don't know what you did and this conversation never took place".

Nog 4 extra tips: 

Tip 26: wees een bedreven politicus. Kies de juiste momenten om kritiek te geven. 

Tip 27: doe aan situationeel leiding geven: geef ‘onzekere mensen’ meer aandacht en laat de 'zekere mensen' veel meer vrij. Zorg dat taakgerichte dominante mensen genoeg uitdaging krijgen en betrek hen zoveel mogelijk bij je besluitvorming. Zorg dat je hen erkent en waardeert voor hun ervaring, expertise en kennisniveau.

Tip 28: wees minder een meewerkend voorman, die eigenlijk vriendjes wil zijn met zijn mensen. Vriendjes word je nooit, door de hogere positie die je hebt en omdat je meer geld verdient. Sta voor de besluiten van de directie. Zeg niet dat je het ook slechte plannen vindt, maar dat het nu eenmaal zo besloten is. Wees vriendelijk waar mogelijk, maar hou genoeg afstand om ook genoeg kritiek te kunnen geven indien noodzakelijk. 

Tip 29: zie jezelf als leermeester. Wees niet de enige die leert. Als jij zelf van geen toegevoegde waarde bent voor teamleden, zorg dan dat ze andere bronnen krijgen om van te leren.

 

Lees hier verder over Richards bazen:

De positivo en de kenau

De oude sluwe vos en de blije doos

De voor-het-eerst leidinggevende en de topmarketeer

De ik-moet-altijd-iets-corrigeren-baas en de doe-zoals-ik-baas

 

Over Richard van Houten
Richard van Houten

Drs. Richard van Houten heeft een achtergrond in de horeca. Is afgestudeerd bedrijfseconoom en is daarna gaan werken in marketing- en salesmanagement functies bij diverse multinationals. Daarna werd hij ondernemer en nam in 2006 sprekers- en trainingsbureau Bron & Partners over. Hijheeft een unieke management- en communicatiestijl heeft ontwikkeld. Het is een mix van alle pluspunten van verschillende culturen waarin hij heeft gewerkt. Zweedse natuurlijke kwaliteit, Italiaanse flair, Engelse humor, Nederlandse directheid, Spaanse passie en Zwitserse slimheid. Van alle culturen heeft hij geleerd hoe ze mensen beïnvloeden en motiveren om het beste in hen naar boven te halen. Dat brengt hij graag op anderen over:

Inspireren gaat over ‘raken en passie’. En dat kunnen de mediterrane landen als geen ander land uitstralen.

Motivatie gaat over ‘kracht uitstralen’. En daar zijn de West-Europese landen bijzonder sterk in.

Rust en controle zorgt voor een sterke ‘natuurlijke’ autoriteit. Een managementstijl die sterk is ontwikkeld in Scandinavische landen.

Humor is een krachtige ontwapeningstool waarmee je anderen snel voor je wint. Engelsen zijn daar heer en meester in.

Richard maakt een fraaie brug van het bouwen van A-merken bij multinationals naar het bouwen van uw eigen IK als A-merk. Zorg dat men ‘u als motivator-motor koopt in plaats van alleen maar uw opgebouwde ervaring en kennis of erger nog, alleen uw arbeidsuren.

www.bronpartners.nl