• Mediawerf
  • Management & Consulting
  • Goed Bestuur & Toezicht
  • HMR
  • Knowly
Home / Blogs / Richard van Houten / De positivo en de kenau
Blog

De positivo en de kenau

De positivo en de kenau

19 februari 2018 - In deze serie blogs wil ik praktische tips aanreiken over de do’s en don’ts van leiding geven en leiding ontvangen. Voordat ik mij mijn huidige bedrijf Bron & Partners had overgenomen in 2006, heb ik voor diverse organisaties een aantal jaar commerciële strategische plannen gemaakt. Maar in de 10 jaar daarvoor, heb ik in 10 jaar tijd 10 verschillende leidinggevenden gehad. Mijn blogs weerspiegelen een persoonlijke evaluatie van mijn ervaringen met ontvangen leiderschap, waarvan ik de lessen daarna zelf heb kunnen gebruiken (of vermeden). In mijn eigen organisaties en bij klant-organisaties.

Door Richard van Houten

Baas 1: de positivo

Mijn eerste baas was een positivo en je zag hem eigenlijk nooit. Lekker makkelijk, dat wel. Maar ik kan me werkelijk niets van lessen/motivatie/inspiratie van hem herinneren. Het enige dat ik nog weet is dat hij me bij het aannemen verteld had dat het bedrijf schitterende omzetcijfers had van de afgelopen jaren. Maar dat bleek echter geenszins het geval … Niet zo’n goed voorbeeld voor een leidinggevende, als je geloofwaardigheid door feiten direct onderuitgehaald wordt. Dom van mij was dat ik de voorgespiegelde omzetcijfers pas na een paar maanden nakeek. Staaltje naïviteit. Maar hij had een olijke kop, mooi weer zeiler, enthousiast… Het bleken verraderlijke misleiders. Alleen al door zijn gebrek aan integriteit was het geen type leidinggevende. En al helemaal geen type leider.

Tip 1

Probeer áltijd een les of een verhaal over te brengen bij medewerkers, welke ze zich hun hele leven zullen herinneren.

Tip 2

Wees 120 procent integer als leidinggevende, want anders is je geloofwaardigheid, krediet en vertrouwen heel snel verspeeld. En die geest krijg je niet meer in de fles.

Tip 3

Wees bereikbaar voor je mensen. Geef iedereen zo af en toe wat oprechte aandacht. Zeker aan starters. Vijf minuten per week kan genoeg zijn. 

 

Baas 2: de Kenau

In mijn eerste jaar al, werd de algemeen directeur, door de slechte resultaten en de genoemde onbetrouwbaarheid, vervangen door een harde Duitse manager die het kantoor weer winstgevend moest maken. Ze wantrouwde het hele Nederlandse kantoor. Op de meest onverwachte momenten stond ze achter je om te vragen wat je eigenlijk allemaal aan het doen was en wat het nut ervan was. Begrijpelijk vanuit het internationale hoofdkantoor in Engeland, om een kanjer uit het goed draaiende Duitse kantoor af te vaardigen naar Nederland. Want dat was ze wel. Het werd hier echter ervaren als Alva die hier de Bloedraad kwam instellen. Diverse mensen werden vrij snel na haar komst overspannen.

Tip 4

Als je een nieuwe baas bent in een omgeving waar het niet goed gaat, neem rigoureuze stappen en maak snel een keuze wie meegaat met de veranderingen en wie het schip moet verlaten. Neem afscheid van degenen die te weinig bijdragen en/of niet hard genoeg werken om het tij te keren. Maak snel duidelijk hoe groot het probleem is (nog zes maanden zo doorgaan en we kunnen de deur sluiten).

Tip 5

Ga niet een maand zoete broodjes bakken met iedereen om vervolgens een wolf in schaapskleren te blijken. Na een maand met iedereen vrolijk meegedaan te hebben, veranderde ze op slag in een meedogenloze slager met een diep wantrouwen in iedereen. Ze had krediet kunnen krijgen als turnaround-manager, maar dan had ze van af het begin af aan duidelijk en eerlijk moeten zijn. Niet op deze manier van iedereen informatie inwinnen om het vervolgens tegen iedereen te gebruiken. 

Tip 6

Als je buitenlander bent, of als Nederlander leiding gaat geven in een ander land, wees je dan bewust van de andere cultuur die er heerst. In die specifieke organisatie maar zeker ook van het land. De manier van aanspreken is altijd anders. Ook de verwachtingen die medewerkers van leidinggevenden hebben verschilt enorm per land. Zo konden we enorm ‘ons best doen’ en overwerken in de weekeinden, maar de Duitse manager was alleen tevreden als de commerciële/winst targets gehaald werden. De Duitse had zich beter moeten inleven in de Nederlandse cultuur, maar wij als medewerkers hadden ook moeten leren begrijpen dat ‘je best doen’ in hun ogen totaal niet relevant was, als de doelen niet gehaald werden.

Na 1,5 jaar vond ik het welletjes. Weekenden lang op kantoor (WTC Amsterdam) doorwerken en elke maandag weer te horen krijgen wanneer we nu eens voor winst gingen zorgen. Tegen een minimaal loon. Ik begreep dat het usance was om elk jaar nieuwe academici te werven om die vervolgens uit te melken. Ik had daar dus niet zoveel zin meer in. Anderhalf jaar en twee bazen werkervaring verder trok ik naar baas drie.

 

Over Richard van Houten
Richard van Houten

Drs. Richard van Houten heeft een achtergrond in de horeca. Is afgestudeerd bedrijfseconoom en is daarna gaan werken in marketing- en salesmanagement functies bij diverse multinationals. Daarna werd hij ondernemer en nam in 2006 sprekers- en trainingsbureau Bron & Partners over. Hijheeft een unieke management- en communicatiestijl heeft ontwikkeld. Het is een mix van alle pluspunten van verschillende culturen waarin hij heeft gewerkt. Zweedse natuurlijke kwaliteit, Italiaanse flair, Engelse humor, Nederlandse directheid, Spaanse passie en Zwitserse slimheid. Van alle culturen heeft hij geleerd hoe ze mensen beïnvloeden en motiveren om het beste in hen naar boven te halen. Dat brengt hij graag op anderen over:

Inspireren gaat over ‘raken en passie’. En dat kunnen de mediterrane landen als geen ander land uitstralen.

Motivatie gaat over ‘kracht uitstralen’. En daar zijn de West-Europese landen bijzonder sterk in.

Rust en controle zorgt voor een sterke ‘natuurlijke’ autoriteit. Een managementstijl die sterk is ontwikkeld in Scandinavische landen.

Humor is een krachtige ontwapeningstool waarmee je anderen snel voor je wint. Engelsen zijn daar heer en meester in.

Richard maakt een fraaie brug van het bouwen van A-merken bij multinationals naar het bouwen van uw eigen IK als A-merk. Zorg dat men ‘u als motivator-motor koopt in plaats van alleen maar uw opgebouwde ervaring en kennis of erger nog, alleen uw arbeidsuren.

www.bronpartners.nl