• Mediawerf
  • Management & Consulting
  • Goed Bestuur & Toezicht
  • HMR
  • Knowly
Home / Blogs / Richard van Houten / De voor het eerst leidinggevende en de topmarketeer
Blog

De voor het eerst leidinggevende en de topmarketeer

De voor het eerst leidinggevende en de topmarketeer

21 maart 2018 - In deze serie blogs wil ik praktische tips aanreiken over de do’s en don’ts van leiding geven en leiding ontvangen. Voordat ik mij mijn huidige bedrijf Bron & Partners had overgenomen in 2006, heb ik voor diverse organisaties een aantal jaar commerciële strategische plannen gemaakt. Maar in de 10 jaar daarvoor, heb ik in 10 jaar tijd 10 verschillende leidinggevenden gehad. Mijn blogs weerspiegelen een persoonlijke evaluatie van mijn ervaringen met ontvangen leiderschap, waarvan ik de lessen daarna zelf heb kunnen gebruiken (of vermeden). In mijn eigen organisaties en bij klant-organisaties.

Door Richard van Houten

Baas 5: De ‘voor-het-eerst-leidinggevende’

Ik kwam In een FMCG- organisatie (consumentengoederen). De baas die mij toebedeeld werd bleek voor het eerst leidinggevende te zijn geworden. Hij was ook nog eens nieuw in de organisatie. Het probleem bleek al gelijk dat hij verontwaardigd was dat híj niet had meebeslist over mijn aantreden. Dat was gedaan door zíjn baas, die later liet blijken dat míjn baas hém weer in de maag gesplitst was door de allerhoogste baas...Volgt u het nog? Maar enfin, mijn nieuwe baas nummer drie vroeg zijn afdeling steeds dingen te doen, die hij zelf nog nooit gedaan had en dat wilde hij in een dermate korte tijd realiseren die inderdaad blijk gaf dat hij niet echt wist in welke wereld wij werkten.

Ik heb daadwerkelijk niets mogen en kunnen leren van deze corpsbal. Hij had inmiddels wel veel van ons geleerd en de fouten begaan die je ook misschien wel moet maken als startende leidinggevende. Ik gun dat iedere startende leidinggevende. Maar dan moet je wél zélf de verantwoordelijkheid nemen. En dat deed hij niet. Hij stond niet voor het team en was eigenlijk alleen met zijn eigen hachje bezig. Gaf bij fouten altijd anderen of iets anders de schuld. Hij vond dat hij niet goed was ingewerkt, hij had geen goed team, mensen luisterden niet naar wat hij zei… Zijn problemen met zijn baas (die mij had aangenomen) bleken uiteindelijk fataal voor hem en zijn baas (nummer vier) nam de leiding over.

Tip 11

Acteer niet steeds als de zielige calimero bij je baas, als je het gevoel hebt overvleugeld te raken. Ga niet zeuren om meer autonomie. Eis dat op door krachtige acties en neem risico’s. Leer ontzettend snel bij over do’s en don’ts in leiding geven, want twee blunders achter elkaar en je krediet kan al verspeeld zijn. Zorg voor de hoogste vorm van vertrouwen met je baas, zeker als je baas in de gaten heeft dat jij je positie te danken hebt aan de baas van je baas…

Tip 12

Zorg dat je snel een zeer hecht team vormt met je medewerkers en zorg dat je mensen respect voor je krijgen door heldhaftig en krachtig optreden naar de buitenwereld, terwijl je het team altijd verdedigt. Zorg dat je mensen respect voor je krijgen en werk de eerste maanden ontzettend hard om je ín te leven in de werkzaamheden van je mensen; dan weet je wat je van ze vraagt. Geef je mensen ook de credits voor hun verdiensten en ga er niet zélf mee aan de haal bij de hogere baas.

 

Baas 6: de topmarketeer

Eindelijk iemand waarvan ik veel heb kunnen leren. Hij had niet alleen zijn sporen reeds verdiend, hij zorgde ook voor allerlei timemanagement tips die hij ons leerde. Het was een efficiency-freak, vandaar. Hij zorgde ook voor goede kennisdeling. Hij gaf eens alle medewerkers een interessant management- of marketing boek en vroeg eenieder om er een samenvatting van te maken. Vervolgens gaf hij iedereen de samenvattingen. Zo hadden we in een korte tijd de inhoud van acht boeken tot ons genomen. Slim! En een goede taak voor hoger opgeleiden, die van veel kennis houden. En zo leerde hij natuurlijk zélf ook weer veel bij in korte tijd.

Ook deed hij veel aan empowerment. Niet alle vragen van ons zelf oplossen. Altijd stond zijn deur open, maar hij maakte ook duidelijk dat je niet onvoorbereid moest binnenstappen met je vraag. Hij wilde dat je een goed uitgedacht plan had, een financiële gezonde onderbouwing en hij wilde dat je het met kracht, zelfvertrouwen en geloofwaardigheid bracht. En als je in het beginstadium al vast zat, dan zette hij je op de goede rails, waardoor je zelf je argumenten kon gaan verzamelen.

Hij nam verantwoordelijkheid en wees ons op het gevaar van steeds weer nieuwe projecten opstarten die niet worden afgemaakt. Hij stelde aan het begin van zijn aantreden tien projecten op en ging ze nauwkeurig bijhouden. Na een jaar moest hij echter erkennen dat tóch weer een paar projecten het niet gehaald hadden en zo dus zónde van de tijd waren. Hij nam zélf de volledige verantwoordelijkheid van dit falen. Terwijl wij natuurlijk zélf net zo schuldig waren.

Tip 13

Zorg voor diverse timemanagement tips voor je medewerkers. Leuk om te leren en nuttig voor individu, voor het team en  voor het eerder en beter behalen van je eigen doelen!  Ook had hij een protegé (collega van mij) in een periode van vijf jaar zeer goed gecoacht en geholpen om uiteindelijk een hogere positie te bereiken dan hij zelf bij het concern. Zijn ego kon dat aan.

Tip 14

Help je medewerkers met potentie om een hoge positie te bereiken. Zorg altijd dat iemand jou kan opvolgen en blijf niet te lang in hetzelfde pluche hangen.

Tip 15

Je mensen helpen is prima, maar maak hen duidelijk dat ze niet onvoorbereid moet binnenstappen met een vraag of plan. Vraag een goed uitgedacht plan, een financiële gezonde onderbouwing en  laat ze dat met kracht, zelfvertrouwen geloofwaardig brengen.

Tip 16

Hebben ze niet aan tip 15 voldaan, los het niet voor ze op. Empower ze dan door ze op de juiste rails te zetten, waardoor ze zélf verder kunnen.

Tip 16

Ben je medewerker en je hebt een fantastische baas (veel kennis en ervaring), doe dan alles om véél te leren in een korte tijd. Zeker bij een baas die houdt van snelle (leer)ontwikkelingen bij zichzelf. Dat bindt enorm. Vraag naar zijn of haar historie. Voor welke uitdagingen heeft diegene allemaal gestaan en hoe heeft diegene dat opgelost?

Je hebt dan 3 voordelen:

1. Je geeft je baas erkenning en waardering voor hetgeen hij gedaan heeft.

2. Je leert snel en veel

3. Je creëert een band die je veel support oplevert voor de (nabije) toekomst (binnen of buiten de organisatie)

 

Meer lezen over Richards bazen?

De positivo en de kenau

- De oude sluwe vos en de blije doos

 

Over Richard van Houten
Richard van Houten

Drs. Richard van Houten heeft een achtergrond in de horeca. Is afgestudeerd bedrijfseconoom en is daarna gaan werken in marketing- en salesmanagement functies bij diverse multinationals. Daarna werd hij ondernemer en nam in 2006 sprekers- en trainingsbureau Bron & Partners over. Hijheeft een unieke management- en communicatiestijl heeft ontwikkeld. Het is een mix van alle pluspunten van verschillende culturen waarin hij heeft gewerkt. Zweedse natuurlijke kwaliteit, Italiaanse flair, Engelse humor, Nederlandse directheid, Spaanse passie en Zwitserse slimheid. Van alle culturen heeft hij geleerd hoe ze mensen beïnvloeden en motiveren om het beste in hen naar boven te halen. Dat brengt hij graag op anderen over:

Inspireren gaat over ‘raken en passie’. En dat kunnen de mediterrane landen als geen ander land uitstralen.

Motivatie gaat over ‘kracht uitstralen’. En daar zijn de West-Europese landen bijzonder sterk in.

Rust en controle zorgt voor een sterke ‘natuurlijke’ autoriteit. Een managementstijl die sterk is ontwikkeld in Scandinavische landen.

Humor is een krachtige ontwapeningstool waarmee je anderen snel voor je wint. Engelsen zijn daar heer en meester in.

Richard maakt een fraaie brug van het bouwen van A-merken bij multinationals naar het bouwen van uw eigen IK als A-merk. Zorg dat men ‘u als motivator-motor koopt in plaats van alleen maar uw opgebouwde ervaring en kennis of erger nog, alleen uw arbeidsuren.

www.bronpartners.nl