Home / Blogs / Rob van Bladel / Drie droge redenen waarom talentvolle jonge professionals steeds vertrekken
Blog

Drie droge redenen waarom talentvolle jonge professionals steeds vertrekken

Drie droge redenen waarom talentvolle jonge professionals steeds vertrekken

07 maart 2018 - Waarom vertrekken jonge professionals vaak na een relatief korte periode bij een bedrijf? Boeken over talentmanagement zijn er te over! Maar om kort te gaan, zijn er volgens mij eigenlijk maar steeds drie redenen waarom jonge talenten toch weer hun heil elders zoeken. En wel deze:

Door Rob van Bladel
  1. Jonge professionals vinden niet dat ze werkelijk iets scheppen of creëren binnen de meeste organisaties, althans niet iets dat leidt tot een betere en duurzamere wereld;
  2. Het resultaat is wat telt binnen de meeste bedrijven, terwijl een jong talent ook veel voldoening wil halen uit het werk zélf;
  3. We vragen jonge professionals het te doen, zoals wij het ook ooit hebben moeten doen; dat zien ze echter meestal niet zitten.

Ach, die verwende millennials!

We kunnen denken: ‘die jonge mensen  zijn nog wat idealistisch, naïef zelfs misschien en weten niet hoe de wereld nu eenmaal in elkaar zit’. Of: ‘het zijn die verwende ‘millennials’ die snel opgeven wanneer ze er na drie maanden achter komen dat ze  niet de nieuwe Elon Musk kunnen zijn’. Het is een kijk op de zaak, zeker, maar wel een beperkte en ik zal uitleggen waarom.

Een doel hebben en een bijdrage leveren…

Wie kent niet de peuter die trots haar tekening laat zien aan vader en zegt: ‘kijk, dat heb ik gemaakt’. Het is misschien wel de scheppingsdaad die ons als mens uiteindelijk definieert. Deze scheppingsdaad is fysiek (ik gebruik mijzelf als instrument), direct (ik ontdek meteen wat het resultaat van mijn handelen is , ik leer en stuur bij) en is ‘onmiddellijk’ (‘ik creëer in het hier en nu’).  Veel organisaties kunnen helaas niet aan deze voorwaarden voldoen.

Wie wilde in de jaren tot, pakweg, 2005, niet bij één van de grote corporates werken? Intussen is dat echt veranderd. De grote corporates hebben het nakijken; talentvolle hoger opgeleiden willen het zélf doen en willen een betere wereld voor hun kinderen achterlaten. De organisatie die laat creëren en ondernemen, gericht op iets waar mensheid en wereld beter van worden is spekkoper.

Ergens goed in worden…

…wie wil dat niet? Ergens goed in zijn schraagt identiteit. Als je iets kunt, dan bén je ook iemand. En, zo is nog steeds het heersende adagium in veel organisaties, je wordt pas ergens goed in als je er verstand (kennis) van hebt én voldoende ervaring hebt opgedaan. Onderaan beginnen dus!

Maar wacht eens even? Klopt deze redenering nog wel? In een tijd waarin we over kennis kunnen zeggen dat die a). razendsnel verouderd, dat die b). alomtegenwoordig is en bovendien: c). gratis!  En is ervaring niet de bundeling van té vaak herhaalde routines die ons regelmatig juist weghouden van vernieuwing, optimalisatie en ontwikkeling?  Geef de talentvolle professionals dus een klus die ze eigenlijk nét niet kunnen en laat ze onder begeleiding vooral zélf worstelen, experimenteren, uitvinden en ondernemen. Ze worden daarmee nog beter en halen bovendien motivatie uit het werk zelf. Dus, denkend aan talentmanagement, het boeien en binden van mensen met potentieel, ga dan aan de slag met deze drie vragen:

  1. Heb ik vragen en opdrachten die eigenlijk te moeilijk voor ze zijn?
  2. Kunnen ze er al creërend en improviserend mee aan de slag?
  3. Draagt het bij aan iets waar we als mens en maatschappij wat aan hebben?

 

Over Rob van Bladel
Rob van Bladel

Rob van Bladel is associate partner bij Ibc, een management advies- en interimmanagementbureau dat kwalitatief hoogwaardige ondersteuning biedt in het hele traject van strategievorming tot en met implementatie bij haar opdrachtgevers. Na ruim 10 jaar ondernemen is Ibc gehuisvest op drie locaties in Nederland en één in Duitsland. Door opdrachten in verschillende sectoren (nationaal en internationaal) heeft het kantoor brede ervaring opgedaan, waar ze bij nieuwe opdrachtgevers gebruik van maken.