• Mediawerf
  • Management & Consulting
  • Goed Bestuur & Toezicht
  • HMR
  • Knowly
Home / Blogs / Rob Wagenaar / Een -ICT- adviseur die deugt
Blog

Een -ICT- adviseur die deugt

Een -ICT- adviseur die deugt

27 oktober 2015 - Geen technocratische kille aanbesteding, maar aandacht voor de relatie met de klant en de focus op het werkelijke probleem. Mijn lijfdagblad had onlangs een verhaal over een goede adviseur. Een bureau dat de professie (en niet het geld of de groei) voorop zet. Ingewikkeld: nee dus. Uit de mode geraakt door verkeerd begrepen efficiency en koud watervrees: ja dus. Ik ben blij. Er is hoop!

Door Rob Wagenaar

NRC Handelsblad berichtte onlangs over een onderzoek van onderzoeksbureau Giarte naar hoe tevreden klanten over hun ICT-leveranciers zijn. De eerste plaats ging naar een betrekkelijk klein en onbekend bureau, terwijl onderaan de lijst de bekende grote bureaus bungelden. De directeur van het hoogst scorende bureau onthulde zijn geheimen: “[Wij doen] alles voor een vaste prijs. Dan wil je namelijk in één keer alles goed doen, omdat je er zo nog wat aan overhoudt. Als je uurtje-factuurtje doet, is die drijfveer ver te zoeken. Je verdient meer door langer aan de gang te blijven. Wij wilden af van die verslaving aan uren waar zoveel bedrijven last van hebben.”

Niet voor de overheid

Maar ook: nauwelijks voor de overheid werken, want die zijn van de tenders. “Bij een aanbesteding krijg je een pak papier met een technisch bestek in je schoot gegooid met de boodschap ‘vertel maar of je het kan doen’. Zo niet, lig je eraf. Dat biedt weinig ruimte om een oplossing te vinden die werkt – je mist een diep begrip van de context. Omdat die regels bij private klanten niet gelden, werkt onze methode daar makkelijker.” Het bureau kent verder een cultuur die recht doet aan de oprechte professionele werkers: men haalt de opdrachten zelf binnen, zonder salesmanagers. Men doet zelf beloften aan de klant en blijft daar van begin tot eind bij betrokken. Hoe eenvoudig kan het zijn!

Verademing

Is het niet geweldig om uit een erg onder druk liggend segment van de advieswereld, zo’n onvervalst geluid te horen? Een geluid dat invulling geeft aan een simpel stuk vakmanschap? Want zelfs in de -vaak als erg technocratisch gepercipieerde - ICT wereld, is het contact met de klant, het doorgronden van het probleem achter het probleem, en het vrij kunnen toepassen van de expertise van de professional een noodzaak. En wellicht geldt dat nu meer dan ooit. De ICT rukt op als kerncompetentie van veel organisaties en is onlosmakelijk verbonden met veel - zo niet alle - andere disciplines. En dan moet je beducht zijn voor de grote advieskantoren, waar een heel andere houding heerst dan de klant goed zo snel mogelijk te helpen.

Leren we ervan?

Na zo’n bericht is het echter de vraag of we ervan leren. De tanker van de grootschaligheid, de enorme invloed van het inkopersgilde (ook een ambacht?), en de mythes rond het ICT-vak: het zal tijd kosten om de wijsheid terug te laten keren. Cliënten moeten vertrouwen krijgen in oprechte en direct toegepaste expertise, en leren hoe je ICT goed inkoopt. Ze moeten zich gaan verdiepen in de cultuur van de organisaties waar ze zaken mee doen. De grote jongens dienen zich achter de oren te krabben, en met minstens meerdere modellen te gaan denken en werken. ‘It takes two to tango’. Ik blijf erin geloven dat het gaat gebeuren. En daarmee is er ook een kans dat de geldverslindende megaprojecten verdwijnen die uiteindelijk toch mislukken.

Over Rob Wagenaar
Rob Wagenaar

Rob Wagenaar, oprichter van WagenaarHoes, werkt 40+ jaar als organisatieadviseur. Hij is expert in leiderschaps-, cultuurontwikkeling en organisatievernieuwing en treedt op als 'trusted advisor' bij lastige vragen. Daarnaast coacht hij professionals/leiders en is strateeg voor professional service firms (PSF’s)                   

rob.wagenaar@wagenaarhoes.nl