• Mediawerf
  • Management & Consulting
  • Goed Bestuur & Toezicht
  • HMR
  • Knowly
Home / Blogs / Rob Wagenaar / Een overtuigend verhaal als kern van de nieuwjaarsspeech
Blog

Een overtuigend verhaal als kern van de nieuwjaarsspeech

Een overtuigend verhaal als kern van de nieuwjaarsspeech

09 januari 2017 - Menigeen is aan het broeden op een goede speech voor de nieuwjaarsreceptie. Dat geldt voor de managing partner van een bureau, de voorzitter van de raad van toezicht, de voorzitter van de Ooa en ook voor Donald Trump. In het geval van die laatste is het zelfs een inauguratiespeech! Het verhaal moet sterk zijn. Idealiter inspireert en bindt het de mensen die men leidt. Een fundament voor 2017!

Door Rob Wagenaar

Opvallend genoeg blijkt het ook een rode draad in de vele oudejaarsconferences te zijn geweest: we hebben het heel goed, maar waarom beseffen we dat niet? Waarom putten we geen inspiratie uit het intact houden van en blijven bouwen aan onze fantastische Nederlandse samenleving, en zijn we vooral bang en boos? Het schijnt dat het ons aan een verhaal ontbreekt. Dat we geen tekst hebben om bevlogen aan de slag te gaan en te blijven. Het ‘goed’ hebben, is niet genoeg om ons in beweging te zetten, te motiveren.

Raison d’être
In organisaties is dat niet anders. Ook daarin ben je pas echt gepassioneerd bezig als je gelooft in de reden van bestaan, in de doelen die worden nagestreefd. En naarmate onze eigen welvaart groeit en de wereldproblemen groter worden, zijn we veeleisender ten opzichte van onze werkomgeving. We verlangen een duidelijk verhaal van onze leidinggevenden, een visie op de bijdragen van onze club aan de maatschappij. Zijn er klachten over onze betrokkenheid bij het werk? Geef ons een doel dat we zien zitten en waar we samen onze tanden in kunnen zetten!

Een echte visie is dus barre noodzaak
Het interessante aan deze observatie is, dat het hebben van een concrete visie kennelijk geen abstracte, sterk rationeel bedrijfskundige noodzaak is. Het is veel meer een must om goede medewerkers aan het werk te krijgen en te houden. Geen goed verhaal, dan potentieel een duiventil en lieden in je organisatie met een opportunistische inslag. Wij kennen allemaal de successen van de familieondernemingen, de bevlogen ‘jonge honden’ bij startups en de Japanner die geen functie noemt, maar werkt bij Toyota. Allemaal voorbeelden van organisaties met een overtuigend verhaal. Met medewerkers die zich gewoon goed voelen als ze kunnen bijdragen aan dat verhaal.

En dus:
Dames en heren met de mooie, maar moeilijke opdracht om het jaar te starten met een sterk verhaal: ga er dit jaar met heel veel passie tegenaan. Een succevolle organisatie beseft vaak onvoldoende wat de reden van het succes is, waarom collega’s jaar in jaar uit alles geven. Haal de ware oorzaak en dus het onderliggende verhaal omhoog en spreek er vrijmoedig over. Noem het geen cultuur, maar heb het over identiteit, waar wij met zijn allen in deze wereld voor gáán!

En mocht u werken voor een organisatie waarin het niet zo goed gaat: hier ligt uw kans om de boel een enorme boost te geven, een impuls om eenieder de weg te wijzen en hen te laten beseffen in wat voor organisatie ze werken en dus waarom ze dat doen. Het zal uw 2017 tot een groot succes maken!

Over Rob Wagenaar
Rob Wagenaar

Rob Wagenaar, oprichter van WagenaarHoes, werkt 40+ jaar als organisatieadviseur. Hij is expert in leiderschaps-, cultuurontwikkeling en organisatievernieuwing en treedt op als 'trusted advisor' bij lastige vragen. Daarnaast coacht hij professionals/leiders en is strateeg voor professional service firms (PSF’s)                   

rob.wagenaar@wagenaarhoes.nl