• Mediawerf
  • Management & Consulting
  • Goed Bestuur & Toezicht
  • HMR
  • Knowly
Home / Blogs / Rob Wagenaar / Magie van management modes
Blog

Magie van management modes

Magie van management modes

30 maart 2017 - Het management- of organisatievakgebied kent zoals zovele vakgebieden haar trends. Een nieuwe naam popt op, het lijkt een antwoord op een in de tijd passend vraagstuk en de branche stort zich erop. Nu heet het lean, scrum of agile. Eerder waren het re-engineering en TQM. Daarvoor contractmanagement en organisatieontwikkeling etc. Af en toe kijken wetenschappers terug naar de werking in de praktijk van de in de mode zijnde recepten. En constateren dat de beloftes wetenschappelijk niet bewijsbaar zijn. Zijn we allemaal gek om achter die modes aan te lopen?

Door Rob Wagenaar

Kunde én kunst
Het is een thema dat ik regelmatig gebruik: organiseren en organisatieadvies zijn disciplines in the making. Chirurgen in Maastricht en in Groningen zijn grosso modo op dezelfde wijze een ontstoken blinde darm aan het verwijderen. Op basis van jarenlange ontwikkelingen en leerprocessen zijn de best practices boven komen drijven. Die leer je tijdens je studie, die pas je toe in de praktijk. Maar in ons vak zijn er vele wegen die in Rome uitkomen. En welke de beste is? De “toolkits” van adviseurs worden gevuld door - toevallige combinaties van - opleiding, ervaring, bureaumethodiek en eigen voorkeuren. En de toegepaste aanpak wordt nogal eens bepaald door: ‘ik heb een hamer en dan zie ik ook een spijker die daarnaar op zoek is.’ Dit gezegd hebbende, worden de in zwang rakende methoden door vakgenoten met veel interesse opgepikt: kan ik hier wat mee bij mijn cliënten en mijn soort vraagstukken, past dit in mijn toolkit?

Keeping up with the Jones
Sociaal-psychologisch zijn trends goed te duiden. Wij zijn sociale wezens en omdat de buren enthousiast zijn, moet het ook wel voor ons werken. Bovendien: je wilt bij de tijd blijven, ontwikkelingen goed volgen, maar ook niet teveel risico lopen. Dus ben je gevoelig voor wat er gebeurt in je “referentiegroep”. Daarbij denk ik dat een succesvolle managementmethode slim aanhaakt bij een trend in de tijd. Het is niet voor niets dat heer Semler nu scoort in Nederland, terwijl zijn visie en ideeën al twintig jaar oud zijn. Pas nu zijn we er klaar voor om zijn toch redelijk baanbrekende gedachten ook echt toe te gaan passen.

Leve de wetenschap
Persoonlijk denk ik dat ons vak echt verder wordt gebracht door toepassing van wetenschappelijk onderzoek. Eén stroming richt zich bijvoorbeeld op evidence based practice: we moeten toe naar methoden die bewezen werkzaam zijn. Maar alleen al het ontwikkelen van een meetinstrumentarium dat die werkzaamheid onderzoekt, is een grote uitdaging. Het probleem schuilt naar mijn gevoel vooral in de hoeveelheid interacterende variabelen die in een concreet organisatieproject aan de orde zijn. Het isoleren van variabelen om ze goed te kunnen meten: velen verdrinken in die opgave. Maar dat betekent in mijn ogen nog niet dat we de pogingen om onze wetenschappelijke basis uit te breiden op moeten geven.

‘Je ziet toch dat het werkt!’
Terug naar de modes in ons vak. Ik heb er eigenlijk weinig moeite mee. In de handen van een goeie en gewetensvolle adviseur is een methode slechts een hulpmiddel om voortgang, beweging en resultaat te bereiken. En dat de cliënt denkt dat hij de goeie methode heeft gekozen, terwijl de adviseur weet dat hijzelf minstens zoveel impact heeft gehad (‘ik ben mijn eigen “tool”'), daar maalt niemand om. Misschien toch meer kunst dan kunde?

Over Rob Wagenaar
Rob Wagenaar

Rob Wagenaar, oprichter van WagenaarHoes, werkt 40+ jaar als organisatieadviseur. Hij is expert in leiderschaps-, cultuurontwikkeling en organisatievernieuwing en treedt op als 'trusted advisor' bij lastige vragen. Daarnaast coacht hij professionals/leiders en is strateeg voor professional service firms (PSF’s)                   

rob.wagenaar@wagenaarhoes.nl