Home / Nieuws / Algemeen / Adviesmarkt blijft groeien, traditionele verdienmodellen onder druk
Nieuws

Adviesmarkt blijft groeien, traditionele verdienmodellen onder druk

Adviesmarkt blijft groeien, traditionele verdienmodellen onder druk

03 mei 2019 - De adviesbranche gaat de komende tijd verder groeien, schrijft de Rabobank in een trendrapport. Tegelijkertijd staat het traditionele verdienmodel onder druk, adviesbureaus gaan daar op anticiperen, aldus de bank.

Adviesmarkt blijft groeien, traditionele verdienmodellen onder druk

De aantrekkende economie is de grote motor voor de groei van de adviesbranche. Er is een stijgende vraag naar adviesdiensten, waar vooral de grote en kleine bureaus van profiteren. Middelgrote bureaus hebben het lastiger door een relatief grote overhead en weinig flexibiliteit. Ook de prijs-kwaliteitverhouding wordt belangrijker voor consultants. Klanten willen hoogwaardiger advies voor dezelfde prijs, maar dit veroorzaakt grote druk op de tarieven. Dit noopt adviesbureaus tot het ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen.

Duurzaamheid en technologische ontwikkelingen

De kansen voor adviespartijen liggen vooral op de gebieden duurzaamheid en technologische ontwikkelingen, zoals big data, Internet of Things en blockchain. Hoewel deze ontwikkelingen al volop gebruikt worden, is er behoefte aan advies over de inzet van deze technieken voor het creëren van nieuwe businessmodellen, signaleert de Rabobank in het trendrapport. Maar juist op deze gebieden neemt de concurrentie voor traditionele adviesbureaus toe, zegt Rabobank. Steeds meer partijen, zoals accountants en IT-consultancybureaus, komen de markt op. Deze bedrijven beschikken over specifieke kennis op deze terreinen en bezitten al grote hoeveelheden data. Rabobank verwacht dat ondernemingen die deze advieskracht al in huis hebben sneller zullen groeien dan de concurrentie. Adviespartijen gaan zich daarom steeds verder specialiseren om toegevoegde waarde te behouden.