• Mediawerf
  • Management & Consulting
  • Goed Bestuur & Toezicht
  • HMR
  • Knowly
Home / Nieuws / Algemeen / ‘Adviseur onderscheidt zich niet meer met kennis, maar met vakmanschap’
Nieuws

‘Adviseur onderscheidt zich niet meer met kennis, maar met vakmanschap’

‘Adviseur onderscheidt zich niet meer met kennis, maar met vakmanschap’

06 oktober 2014 - Organisatieadviesbureau House of Performance richt zich op het verbeteren van prestaties op de werkvloer, waarbij één van de speerpunten het opzetten en ontwikkelen van interne adviesteams is. Een goede adviseur kan zich onderscheiden met vakmanschap, en maakt zichzelf uiteindelijk overbodig in een organisatie. Het bureau denkt na over kortere en minder kostbare trajecten.

‘Adviseur onderscheidt zich niet meer met kennis, maar met vakmanschap’Door Jolien Scholte

Twee jaar geleden heeft House of Performance een omslag gemaakt, vertelt partner van het organisatieadviesbureau Renée de Boo. “Ons motto was altijd opvallen door niet op te vallen. In organisaties willen we echt inburgeren, dus juist niet van ‘O daar loopt die adviseur in zijn blauwe pak’. En ook qua publicaties: wij schreeuwen niet zo hard van de daken, vooral omdat we een heel praktisch ingestelde organisatie zijn.” Maar dat niet opvallen bleek niet vol te houden: opdrachtgevers verwachten (online) zichtbaarheid. Onder andere marketingcommunicatieprofessional Kitty Ockhuijsen werd daarom een  jaar geleden aangetrokken, om meer de publiciteit te zoeken. En nu zitten we voor een interview op het kantoor van HofP, in de prachtige oude rechtbank van Utrecht.

Het adviesbureau richt zich op prestatieverbetering op de werkvloer, waarbij het de missie is om mensen te laten excelleren. “We krijgen van klanten vaak terug dat we goed zijn in het plan van het papier krijgen”, stelt De Boo. “Wij zijn heel resultaatgericht.”

Intern advies

Eén van de speerpunten van HofP is het organiseren van intern advies binnen organisaties. Opdrachtgevers zijn steeds kritischer over met wie ze in zee gaan, en of ze überhaupt externen inzetten. De kennis die adviseurs hebben is steeds vaker al in organisaties aanwezig, maar de adviseur kan zich onderscheiden met zijn vakmanschap en ervaring, gelooft De Boo. “Wat wij doen is een intern team van medewerkers samenstellen, die we in principe ons vak gaan leren. Je moet je als extern adviseur overbodig maken.”

Maar snijdt je jezelf dan niet in de vingers als adviseur, als je kennis en vakmanschap zo ‘weggeeft’? Nee, weten ze inmiddels bij HofP. “Je maakt natuurlijk wel altijd een afweging of het mogelijk en nuttig is om medewerkers iets bij te brengen”, geeft De Boo toe. “En wat je ziet is dat organisaties veranderen, en er daardoor steeds nieuwe uitdagingen en leerbehoeften zijn. Dan komen ze toch weer, soms met tussenpozen van een paar jaar, bij ons terug.”

Lerende organisaties

De propositie die HofP nu in de markt zet is volgens De Boo ‘Leren en presteren’; de visie van HofP op lerende organisaties. “Dat is volgens ons hoe je je als organisatie zou moeten willen organiseren. De wereld verandert zo snel, het is ontzettend belangrijk om daar inzicht in te hebben  en wendbaar te zijn.” HofP biedt, waar nodig in samenwerking met anderen, advies en begeleiding om zo’n lerende organisatie te worden. “Een soort fitnessprogramma voor minder wendbare bedrijven.” Of een bedrijf wendbaar is heeft niet eens zozeer met grootte te maken, volgens De Boo, meer met hoe lang je al volgens een bepaalde manier werkt. “Veel van onze klanten zou ik nu nog niet rekenen tot lerende organisaties. Maar het is ook nogal wat: als je iemand die al dertig jaar hetzelfde doet vraagt om ineens te gaan experimenteren, is dat een cultuurshock.”

Uitbreiding en uitdagingen

House of Performance is momenteel bezig met een uitbreiding van haar adviseursbestand. Een teken dat het goed gaat, al zien ze zich wel voor een aantal vragen gesteld. Het adagium van HofP ‘voor doen, mee doen, laten doen’, betekent dat de adviseurs veel bij de klant op de werkvloer zijn. De Boo: “Ons idee is: bij de klant gebeurt het, dus daar moet je zijn. Onze adviseurs zijn vier dagen in de week bij de klant, voor trajecten van gemiddeld vier maanden. Je kunt je voorstellen dat dit voor de organisatie een behoorlijke investering is.” De huidige tijd vereist van het adviesbureau dat ze nadenken over vragen als hoe ze met minder inzet maximale resultaten kunnen behalen. “We willen toe naar kortere trajecten, met maximale impact, en kijken naar manieren hoe we dit kunnen doen. Daarvoor hebben we bijvoorbeeld ook HofPlaza opgezet, een online kennisplatform waar we onze kennis delen met klanten.”

De traditionele trajecten blijven ook bestaan, denkt De Boo. “Misschien ben ik hierin te optimistisch, maar ik denk dat sommige trajecten nu eenmaal niet op afstand te realiseren zijn. "Voor andere typen trajecten geldt dat echter wel. Zo heeft HofP laatst een organisatie zelf een traject laten uitvoeren, door een combinatie van workshops in de methodes van HofP en coaching op de achtergrond. “Dat levert op korte termijn kleinere resultaten op dan wanneer we volledig op de werkvloer aanwezig zouden zijn, maar dat is niet altijd erg. Voor de organisatie zijn het kleinere investeringen per keer, waardoor je meer tijd neemt om uiteindelijk tot hetzelfde doel te komen.”

Consultancy in de toekomst

De Boo werkt nu elf jaar voor House of Performance, en heeft de advieswereld om zich heen zien veranderen. “Ik denk dat wij een voorloper waren in onze gerichtheid op ‘doen’. Poten in de modder, zeg maar. De afgelopen jaren zie je, met name bij de grotere bureaus, meer trek naar implementatie.”

Hoe ziet volgens haar de toekomst van de consultancy eruit? “De nadruk zal steeds meer komen te liggen op hoe je door een korte impuls een groot effect kunt bereiken. Ik geloof dat technologie daarin een grote rol gaat spelen, bijvoorbeeld met gaming en online coaching. Daarnaast merk ik dat we steeds meer toe gaan naar co-creatie. Organisaties huren een aantal partijen in, die samen iets moeten oplossen. Adviesbureaus moeten daarom goed weten wat hun niche is, en hun ego opzij kunnen zetten. Ik verheug me er eigenlijk wel op. Wij kunnen ook  leren van andere partijen.”

Meer over House of Performance: naar de bureaupagina.