Home / Nieuws / Algemeen / “Consultancyfirma’s die kunstmatige intelligentie gebruiken gaan domineren”
Nieuws

“Consultancyfirma’s die kunstmatige intelligentie gebruiken gaan domineren”

“Consultancyfirma’s die kunstmatige intelligentie gebruiken gaan domineren”

02 november 2018 - Driekwart van de banen in de consultancy wordt bedreigd door automatisering, zegt Muurtje Factuurtje-auteur Jan van de Poll. Hoewel consultants zelf graag adviseren over automatisering, blijft dezelfde ontwikkeling achter in de eigen branche. Dat kan met de razendsnelle opkomst van kunstmatige intelligentie nadelig uitpakken voor de sector.

“Consultancyfirma’s die kunstmatige intelligentie gebruiken gaan domineren”

Adviesbureaus moeten af van het uurtje-factuurtjemodel, betoogt Van de Poll in de meest recente uitgave van Holland Management Review. “Consultancy is toch helemaal niet te automatiseren!? Elk bedrijf is toch uniek? En elk probleem is toch weer anders? Dat blijkt in de praktijk niet zo te zijn. In mijn boek Muurtje Factuurtje beschrijf ik hoe consultancy wél te automatiseren is. Onderzoek bij 900 consultancy- projecten gericht op 3.300 teams, in 32 landen, in 12 industrieën en betrekking hebbende op een heel scala aan consultancy-onderwerpen (strategie, HRM, ICT, marketing & sales, supply chain management) laat bijvoorbeeld zien dat de ambitie van managers en medewerkers en van veranderende organisaties in het algemeen eigenlijk maar in een paar smaken voorkomen. Een algoritme kan die smaken herkennen en real-time een interventie voorstellen. Dat hoeft niet alleen voor de hele organisatie; dan kan ook voor elk van die paar honderd teams waar we het eerder over hadden.”

Kennisuitwisseling door een lunch

En dat algoritme kan meer, zegt Van de Poll. Zo kan de traditionele consultant, die een serie workshops organiseert om de gemaakte analyse praktisch te vorm te geven, de prullenmand in. “De teammanager bestelt in de onlinewinkel van de consultant een workshop ‘Speedsharing lunch’. De manager hoeft alleen maar te vermelden hoeveel medewerkers van het team bij de lunch komen, uit hoeveel gangen de lunch bestaat en hoeveel tafels er zijn. Een algoritme rekent per gang de tafelschikking uit: wie moet naast wie zitten voor de maximale hoeveelheid kennisuitwisseling? Daarnaast ligt per gang per couvert een menukaart voor de deelnemer klaar met daarop wat hij van zijn rechterbuurman aan kennis kan krijgen en wat van zijn linkerbuurvrouw. Zijn linkerbuurvrouw ziet op háár menukaart welke kennis zij van hem – haar rechterbuurman – kan krijgen. Niet alleen kennis delen, maar vooral uitwisselen.”

Kunstmatige intelligentie centraal stellen

En dat betekent werk aan de winkel voor consultants, want op dit moment is de tech-factor binnen adviesbureaus onverwacht laag. Computers werken sneller en goedkoper dan handjes aan het bureau. Van de Poll: “Wat is het gevolg: consultants die kunstmatige intelligentie omarmen en centraal stellen in hun businessmodel kunnen hun klanten een onvergetelijke nieuwe advieservaring bieden, kunnen hun marktsegment domineren en kunnen meer winst maken met een disruptief businessmodel. Echter, er zijn veel meer consultants dan dat er marktsegmenten zijn om te domineren. Voilà, drie kwart van de consulting-banen wordt bedreigd en de shake-out is aanstaande. En weer zorgt artificial intelligence (A.I.) ervoor dat een branche zich in een mum van tijd radicaal moet aanpassen.”

Op 21 november wordt er Ooa-workshop georganiseerd met Jan van de Poll over zijn boek Muurtje Factuurtje. Hij vertelt niet alleen over zijn boek, maar deelnemers gaan ook zelf het Muurtje Factuurtje-assessment invullen en checken waar ze staan qua tech-factor en toepassing van technologie. Aanmelden doe je hier. Muurtje Factuurtje bestellen kan ook, via de shop van Mediawerf.