• Mediawerf
  • Management & Consulting
  • Goed Bestuur & Toezicht
  • HMR
  • Knowly
Home / Nieuws / Algemeen / Consultants en ethiek: een top tien van de pijnpunten
Nieuws

Consultants en ethiek: een top tien van de pijnpunten

Consultants en ethiek: een top tien van de pijnpunten

01 juli 2020 - Het goede willen doen lijkt vanzelfsprekend, maar de praktijk blijkt soms weerbarstig. Onno Bouwmeester onderzocht met honderd studenten de ethische dillema’s van consultants. Behalve pijnpunten leverde het onderzoek ook ontnuchterende verhalen op.

Consultants en ethiek: een top tien van de pijnpuntenDoor Onno Bouwmeester

De afgelopen vier jaar hebben ruim honderd studenten in het Msc programma Management Consulting aan de Vrije Universiteit Amsterdam individueel of in duo’s interviews gehouden met veelal Nederlandse, maar ook een aantal internationale consultants. Een groot aantal van hen is relatief jong. In de grote bureaus ligt de gemiddelde leeftijd rond de dertig jaar. Juniors zijn de kurk waar de sector op drijft, en hun perspectief komt duidelijk naar voren. De vraag was hoe en wanneer consultants in hun werk ethische dilemma’s ervaren, en hoe zij daarmee omgaan. Aandachtspunt is daarnaast of de gedragscode van de Ooa hun daarbij steun geeft.

Kernwaarden

De bekendheid met de Ooa-gedragscode bleek beperkt. Veel grote bureaus hebben hun eigen gedragscode, terwijl andere bureaus het zonder doen. Toch zijn de grotere ethische kwesties prima in verband te brengen met vier centrale kernwaarden in de Ooa-gedragscode: deskundig, betrouwbaar, zorgvuldig en professioneel onafhankelijk. Het knelt vooral bij het zorgvuldigheidsprincipe. Deskundigheidskwesties komen op de tweede plaats, gevolgd door inbreuken op vertrouwelijkheid en onafhankelijkheid. Onderstaand volgt een top tien aan ethische pijnpunten, gebaseerd op 75 geselecteerde interviews. Uitgesloten zijn enkele interviews met juristen en accountants werkzaam bij de Big Four. Alle resultaten zijn anoniem.

Niet trots

De interviewopdracht was in zoverre uitdagend, dat studenten consultants vroegen naar ervaringen waar zij vaak niet trots op zijn. Het is als die ene opdracht waar er twintig goede tegenover moeten staan, wil je je als bedrijf staande houden. Het is vaak een lastige ethische uitdaging waar de geïnterviewde over vertelt, en de afloop is niet elke keer een slechte. Toch zijn de vertelde verhalen vaak ontnuchterend, ook voor de studenten, die vaak geïdealiseerde verwachtingen hebben van een toekomst als consultant.

Lees verder in het online magazine via het platform Knowly. Nooit meer iets missen? Neem dan een abonnement.