• Mediawerf
  • Management & Consulting
  • Goed Bestuur & Toezicht
  • HMR
  • Knowly
Home / Nieuws / Algemeen / De nieuwe M&C Quarterly over ‘het Goede’ is uit
Nieuws

De nieuwe M&C Quarterly over ‘het Goede’ is uit

De nieuwe M&C Quarterly over ‘het Goede’ is uit

25 juni 2020 - Trouw-journalist Stevo Akkerman stelde vorig jaar in een televisieserie de vraag ‘Wat is dan goed?’, waarin hij op zoek gaat naar de moraal. Het is een vraag die velen bezighoudt, ook binnen organisaties. In de nieuwe M&C Quarterly wordt het begrip het Goede belicht vanuit organisatiekundig perspectief. En natuurlijk is er veel aandacht voor de impact van de coronacrisis op de adviessector.

De nieuwe M&C Quarterly over ‘het Goede’ is uit

In 2020 gaat M&C Quarterly op drie begrippen uit de klassieke oudheid: het Ware, het Goede en het Schone. In deze editie gaat alle aandacht naar het Goede. Het goede vind je in je houding, zeggen organisatiefilosoof Mieke Moor en ook de Griekse filosoof Aristoteles. Er is geen harde lijn van goed of fout, bij elk vraagstuk moet je opnieuw de afweging maken wat goed is. Hoofdredacteur Leonard Millenaar sprak uitgebreid met Moor.

Goed doen?

Het Goede is nauw verbonden met ethiek en filosofie. In zijn bijdrage gaat Harry Starren in op leiderschap in het licht van ‘het Goede’. Wat zijn ‘de goede dingen’? En als je dat weet, is het dan niet zaak deze ook goed te doen? Onno Bouwmeester vat op zijn beurt een onderzoek samen van honderd studenten die onderzochten wanneer consultants ethische dilemma’s ervaren op het werk en hoe zij daar mee omgaan. Het leverde pijnpunten en ontnuchterende verhalen op.

Blijvende veranderingen

In dit nummer ook veel aandacht voor de coronacrisis. Zo delen vijf adviseurs hun observaties en ervaringen over de adviesbranche in crisistijd. Gaat er een blijvende verandering optreden? Dat is ook de vraag die Niels Vlot voorlegde in het artikel Adviseren in het nieuwe normaal. Hij maakte een ronde langs diverse adviesbureaus, belangenverenigingen en adviseurs. Dat er gesnoeid gaat worden in de sector is duidelijk, maar biedt dat ook ruimte voor nieuwe ontwikkelingen? En tijdens in de coronacrisis blijft het Goede fascineren, maar hoe zit het met de periode daarna? Anneroos Gerritsen verkent het Goede in de tijd na corona.

De nieuwe online M&C Quarterly verschijnt vandaag. Toegang via www.managementenconsulting.nl en het platform Knowly. Vanwege de coronacrisis is Knowly tijdelijk, gratis toegankelijk, ook voor niet-abonnees. Nooit meer iets missen en nog geen abonnee? Abonneer je dan via de website.