• Mediawerf
  • Management & Consulting
  • Goed Bestuur & Toezicht
  • HMR
  • Knowly
Home / Nieuws / Algemeen / Goede resultaten voor Accenture, verwacht weinig averij door coronacrisis
Nieuws

Goede resultaten voor Accenture, verwacht weinig averij door coronacrisis

Goede resultaten voor Accenture, verwacht weinig averij door coronacrisis

16 september 2020 - Het ging Accenture vorig jaar weer eens voor de wind. De adviesorganisatie publiceerde onlangs de cijfers uit het gebroken boekjaar 2018-2019 en noteerde een plus in de omzet van 3,2 procent. De afgelopen drie jaar knabbelden zwakke resultaten jaarlijks enkele procenten van het resultaat af.

Goede resultaten voor Accenture, verwacht weinig averij door coronacrisisDoor Niels Vlot

De omzet steeg in 2018-2019 naar 784 miljoen euro, enkele procenten meer dan het jaar ervoor. De bedrijfslasten stegen van 722 naar 752 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat daalde dan weer naar 31 miljoen euro. Onder de streep schreef Accenture 20,3 miljoen euro aan winst op. Het aantal werknemers bleef nagenoeg gelijk.

Consulting presteert goed

De omzet van Accenture zat enkele jaren in een neerwaartse spiraal. Zo daalde de omzet in 2015-2016 met 4 procent, het jaar erop met 6,5 procent en in 2017-2018 met 1,3 procent. Toch schreef het bedrijf vorig jaar al dat de resultaten bij de diverse bedrijfsonderdelen hoopgevend waren. Iets dat nu blijkt. Vooral de divisie Products – onder andere consumentengoederen en industrie – presteerde goed en dreef de omzet op van 288 miljoen euro naar 328 miljoen euro. Binnen de drie omzetsegmenten die Accenture hanteert – consulting, outsourcing en other – deed vooral consulting het goed. De omzet afkomstig uit consultancy-activiteiten steeg van 447 naar 474 miljoen euro.

  

Digital ook steeds belangrijker voor de omzet

In het jaarverslag schrijft Accenture dat vooral nieuwe industrieën, die gebaseerd zijn op digitale toepassingen, de cloud en veiligheidsoplossingen, steeds meer tot de kern van het werk gaan behoren. Ook zorgen deze nieuwe industrieën voor een steeds groter aandeel in de omzet en ziet het bedrijf groeiende mogelijkheden in deze sectoren. Accenture investeerde daar het afgelopen jaar ook fors in. Zo nam het bedrijf diverse bureaus over die gespecialiseerd zijn in digitale marketing, innovatie en analytics, waaronder Storm Digital, Happen Amsterdam en Winkle.

Marktpositie handhaven

Door de coronacrisis geeft Accenture geen concrete verwachtingen af voor het huidige financiële jaar. Wel schrijft het bureau te verwachten dat de Nederlandse marktpositie gehandhaafd blijft door de stabiele omzet. Wereldwijd verwacht het bureau te groeien met 3,5 tot 4,5 procent. Desondanks maakte het bedrijf bekend mondiaal duizenden banen te schrappen. Eventuele gevolgen voor de Nederlandse tak zijn niet bekend.