• Mediawerf
  • Management & Consulting
  • Goed Bestuur & Toezicht
  • HMR
  • Knowly
Home / Nieuws / Algemeen / Grip op onzekerheid
Nieuws

Grip op onzekerheid

Grip op onzekerheid

03 juli 2020 - Nu de eerste stofwolken van de coronacrisis zijn neergedaald vraagt de top zich af wat de crisis betekent voor de strategische koers van haar organisatie. Boris Gooskens en Marit Ubachs onderzoeken samen met de klant of de aannames onder de strategie nog kloppen en analyseren welke trends daarop invloed hebben.

Grip op onzekerheidDoor Boris Gooskens, Marit Ubachs

‘Wij leven in aparte tijden, nog nooit eerder hebben alle politieke partijen hun doelen bereikt. Groen- Links is blij, want auto- en vliegverkeer is bijna stopgezet. PVV kan zijn geluk niet op, want de grenzen zijn dicht. De Communisten hebben eindelijk lege winkels, net als in de Sovjet Unie. De VVD is verheugd, want er stroomt volop overheidsgeld naar álle ondernemers. En SGP looft hogere machten, want kroegen en seksclubs zijn dicht! En tot slot hoeft Denk geen handen meer te geven!’ Deze grap ging eind maart rond op social media. Er zit een kern van waarheid in, want in een crisis ziet iedereen zijn eigen gelijk.

Oude of nieuwe normaal?

De coronacrisis heeft grote impact op elke organisatie. Voor sommige geluksvogels (zoals webshops) pakt de crisis positief uit, veel ondernemers worden geconfronteerd met beperkingen of zelfs sluiting, maar de meeste organisaties verkeren nog in onzekerheid. Er wordt gesproken over een ‘nieuwe normaal’. Dat roept de vraag op wat het ‘oude normaal’ was waar de huidige organisatiekoers op gebaseerd was en wat we al weten over het nieuwe normaal. Nu de eerste stofwolken zijn neergedaald vragen besturen, directies en toezichthouders zich af wat de crisis betekent voor de strategische koers van hun organisatie. Wij helpen deze klanten om grip te krijgen in deze onzekere tijden door in een ‘stresstest’ te onderzoeken of de aannames onder de strategie nog kloppen en te analyseren welke en in welke mate trends invloed hebben op hun organisatie. Sinds de uitbraak van de coronacrisis zijn er reeds talloze stukken verschenen waarin trendwatchers en experts de veranderingen in onze samenleving beschrijven.  Deze publicaties vormen samen met onze ervaringen bij klanten en discussies met diverse collega’s de voedingsbodem voor dit artikel.

Waardenvrij

Allereerst drie belangrijke waarschuwingen: midden in een crisis worden veel ontwikkelingen toegeschreven aan die crisis, terwijl het in werkelijkheid langjarige ontwikkelingen zijn. Denk bijvoorbeeld aan de teloorgang van het kapitalisme (o.a. beschreven in De Correspondent3), áls dat fenomeen al bestaat is het niet iets dat half maart begonnen is, maar een ontwikkeling die gestart is in de financiële crisis. Ten tweede is dit niet het beste moment om de trends te beschrijven, want de geschiedenis leert dat midden in de crisis de indruk bestaat dat nooit meer iets hetzelfde zal zijn, terwijl we na de crisis sommige oude routines weer moeiteloos zullen oppakken. Ten derde hebben schrijvers, net als de politieke partijen uit de inleiding, de neiging om precies dát te voorspellen waar ze voor de crisis ook al druk mee waren. En dit zal vast ook voor ons gelden: als adviseurs zijn wij gewend om een vraagstuk vanuit meerdere perspectieven te beschouwen, maar ook wij zijn niet waardenvrij.

Gooskens en Ubachs signaleren drie trends, grof verdeeld economisch, (geo)politiek, maatschappelijk en filosofisch van aard. Lees verder in het online magazine via het platform Knowly. Nooit meer iets missen? Neem dan een abonnement.