Home / Nieuws / Algemeen / Grote vraag naar consultants voor implementatie robots
Nieuws

Grote vraag naar consultants voor implementatie robots

Grote vraag naar consultants voor implementatie robots

21 juli 2017 - Een nieuw rapport van Source Global Research laat zien dat 80 procent van Amerikaanse bedrijven zijn begonnen met het investeren van tijd en geld in Robotic Process Automation (RPA) en kunstmatige intelligentie. De overgrote meerderheid van deze bedrijven geeft aan dat zij de hulp inroepen van consultants om deze nieuwe technologieën te implementeren.

Grote vraag naar consultants voor implementatie robots

Bedrijven investeren in RPA en kunstmatige intelligentie om processen efficienter te maken, de klantbetrokkenheid te verbeteren en nieuwe producten te ontwikkelen. Het onderzoek werd gehouden onder Amerikaanse bedrijven waarvan twee derde meer dan 5000 medewerkers heeft.  

Uitdaging consultants
Volgens het rapport schakelen bedrijven consultants in voor advies over hoe je deze technologieën het beste kunt implementeren zodat het bedrijf er op strategisch niveau van profiteert. 64 procent van de bedrijven geeft aan dat dit inderdaad het geval is. 'Bedrijven zijn nog altijd aan het plannen, dus de uitdaging voor consultants is om aan het hele bestuur te laten zien dat RPA en kunstmatige intelligentie waardevol zijn voor de bedrijfsvoering', aldus Fiona Czerniawska van Source Global Research.

Jonatan Matsson, partner bij A.T. Kearney: 'Wat betreft kunstmatige intelligentie zien we dat klanten advies nodig hebben over de mogelijkheden ervan voor hun businessmodellen. Moeten ze investeren in pilots? Wat zijn bedrigingen en waar liggen de kansen?' 

Technologiebureaus meest in trek
Uit het rapport blijkt dat iets meer dan een kwart van de bedrijven technologiebureaus inschakelt. 16 procent huurt een van de big four in en 17 procent kiest voor een strategiebureau. Mike Hobday, vice president van IBM: 'Wanneer kunstmatige intelligentie steeds meer voet aan de grond krijgt binnen een organisatie, heb je ineens te maken met allerlei nieuwe uitdagingen. Heeft je chatbot overal dezelfde stem? Gaat hij op dezelfde manier om met klanten en medewerkers? Wij zien steeds vaker dat men om hulp vraagt bij het beantwoorden van deze vragen.'