Home / Nieuws / Algemeen / Hoe kunst de organisatie kan veranderen
Nieuws

Hoe kunst de organisatie kan veranderen

Hoe kunst de organisatie kan veranderen

13 maart 2018 - Wat kan de organisatiekunde leren van kunstvormen? Veel, zo blijkt in de nieuwe M&C Quarterly. Zo levert Productiehuis Plezant door middel van theater een bijdrage aan veranderingen binnen organisaties. En probeert Art Partner door de inzet van kunstenaars visies en vraagstukken ‘ervaarbaar’ te maken.

Hoe kunst de organisatie kan veranderen

Productiehuis Plezant maakt met gerenommeerde acteurs en muzikanten theatervoorstellingen over werk, leven en liefde, zoals de liefde voor je vak. Het zijn voorstellingen die belangrijke bouwstenen hebben geleverd voor geslaagde veranderingen binnen organisaties. In een hecht team met een groep van organisatiecoaches en -filosofen zorgde Plezant voor verankering van de impact van de voorstelling ten behoeve van het veranderproces.

De essentie benaderen

Wat is het geheim? Eigenlijk vrij eenvoudig: het creëren van het goede gesprek binnen de organisatie. Een gesprek over de werkelijke beleving van de huidige en verwachte situatie en de vraag: wat is voor mij nu werkelijk van waarde in deze verandering? Een theatervoorstelling van Plezant brengt mensen van hoog tot laag in de organisatie vaak binnen een dagdeel tot de essentie van dit vraagstuk. Na zo’n impactvolle beleving worden in de daaropvolgende periode de medewerkers uitgenodigd zich te laten inspireren door citaten, beelden en filmfragmenten uit de voorstelling en de nieuwe richting van de organisatie  te bestuderen. Waarachtig en oprecht, volgens het Productiehuis.

In beweging komen

Verandering kan moeilijk zijn, soms zelfs onmogelijk lijken. Daar kan geen reguliere adviseur of manager iets aan doen. Dan heb je dwarsdenkers en andersdoeners nodig. Art Partner koppelt sinds 2008 kunstenaars aan bedrijven die zich realiseren dat ze er niet uitkomen met weer een rapport of powerpointpresentatie. De kunstenaars stellen vragen die niemand had bedacht of durfde te vragen, en komen met een onverwachte aanpak. Zij zetten hun creatieve vermogens in om te prikkelen, inspireren, verwarren en verrassen waardoor alles in beweging komt. Het onderwerp kan eigenlijk alles zijn. ‘Kunstenaars kunnen goed uit de voeten met complexe vraagstukken. Vraagstukken die bijvoorbeeld gaan over vertrouwen, transparantie of diversiteit’, stellen Art Partner-oprichters Sandra Boer en Robert Tordoir in M&C Quarterly. “Ze zijn vooral goed in het ‘ervaarbaar’ maken van een visie of vraagstuk.”

Verder lezen? Medio maart valt het nummer in de brievenbus en is dan ook online verkrijgbaar. Of neem een abonnement als je nooit meer iets wilt missen.