• Mediawerf
  • Management & Consulting
  • Goed Bestuur & Toezicht
  • HMR
  • Knowly
Home / Nieuws / Algemeen / Hoofdrol in digitale economie voor medewerkers, niet voor technologie
Nieuws

Hoofdrol in digitale economie voor medewerkers, niet voor technologie

Hoofdrol in digitale economie voor medewerkers, niet voor technologie

01 februari 2016 - Bedrijven die een ‘people first’-aanpak ontwikkelen, zijn de winnaars van de digitale economie. Dit is de conclusie van het jaarlijkse wereldwijde technologietrendrapport van Accenture.

Hoofdrol in digitale economie voor medewerkers, niet voor technologie

In een tijd dat de technologische vooruitgang razendsnel gaat, kunnen bedrijven die hun medewerkers, partners en klanten met nieuwe vaardigheden uitrusten maximaal profiteren van innovaties. In het rapport werden vijf technologietrends geidentificeerd die het ‘people first’-principe voeden en daarmee essentieel zijn voor succes in de digitale economie.

1. Intelligente automatisering 

Marktleiders omarmen automatisering zoals kunstmatige intelligentie, robotics en augmented reality, om hun bedrijfsvoering fundamenteel te veranderen. Zo wordt de relatie tussen mensen en machines productiever. Op dat vlak wordt flink geïnvesteerd. In vergelijking met twee jaar geleden investeert 70 procent van de respondenten meer in KI-technologie. 55 procent heeft plannen voor de inzet van machine learning en embedded KI-oplossingen zoal IPsoft Amelia.

2. Liquid workforce 

Transformatie van het medewerkersbestand creëert zeer flexibele omgevingen die voldoen aan de nieuwste dynamische eisen rondom digitale technologie. Bovendien gaat de workforce meer en meer bestaan uit flexibele krachten, aldus het rapport.

3. Platformeconomie

Marktleiders benutten de kracht van technologie door businessmodellen op de platformgedachte te baseren. Zo creëren ze nieuwe groeimogelijkheden en realiseren ze de grootste veranderingen binnen de macro-economische omgeving sinds de industriële revolutie. Deze ontwikkeling wordt onderstreept doordat 81 procent van de respondenten ook vindt dat platformgebaseerde businessmodellen de komende drie jaar zullen uitgroeien tot de kern van hun groeistrategie.

4. Vooruitkijken

Snel opkomende digitale ecosystemen leggen de basis voor de komende disruptiegolf. Ze ontregelen markten en vervagen grenzen tussen markten. Leiders die vooruitkijken kunnen de ontwikkelingen van ecosystemen beter voorspellen en versterken daarmee hun concurrentiepositie. 81 procent van de ondervraagde managers ziet dit al binnen de eigen sector gebeuren.

5. Digitaal vertrouwen

Volgens 83 procent van de respondenten is vertrouwen het fundament van de digitale economie. Om het vertrouwen van individuen, ecosystemen en regelgevers te winnen, moeten bedrijven zich concentreren op digitale ethiek als kernstrategie. Het rapport stelt dat betere beveiliging alleen onvoldoende is.