• Mediawerf
  • Management & Consulting
  • Goed Bestuur & Toezicht
  • HMR
  • Knowly
Home / Nieuws / Algemeen / In gesprek over schone organisaties en het esthetisch perspectief
Nieuws

In gesprek over schone organisaties en het esthetisch perspectief

In gesprek over schone organisaties en het esthetisch perspectief

15 oktober 2020 - Tijdens de zomervakantie wisselden Carlijn Tempelaars en Steven de Groot ideeën en beelden uit over ‘het Schone’ in organisaties. Centraal staan de vijf C’s van schone organisaties, een resultante van het onderzoek dat Steven de Groot uitvoerde: coherence, completion, curiosity, congruence en contact.

In gesprek over schone organisaties en het esthetisch perspectiefDoor Carlijn Tempelaars, Steven de Groot

Carlijn: Hi Steven, wat leuk om met jou al schrijvend in gesprek te gaan over het schone in organisaties. Het is voor mij aanleiding om vanuit een positieve bril naar het fenomeen van organisaties en organiseren te kijken. Organisaties, dan heb ik het over de meest gangbare definitie van een groep mensen die samenwerkt om iets te realiseren en vaak dagelijks samenkomt in een fysiek gebouw, fascineren mij namelijk mateloos. Als organisatieadviseur heb ik het genoegen om bij meerdere organisaties binnen te kijken en mijn nieuwsgierigheid, verwondering en, waar gevraagd, een expertmatige blik toe te passen. En vanuit vooral die verwondering kijk ik soms naar mensen die elkaar het leven zuur maken, met tegenzin naar hun werk gaan, weglopen van verantwoordelijkheden of snakken naar waardering. Wat doen we elkaar aan als we (onszelf ) organiseren? Ik ben een positief ingesteld mens, maar zal schoorvoetend toegeven dat het vooral dié kant is van organisaties, die mij zo fascineert. Of dat dan de lelijke kant van organiseren wordt genoemd, daar ben ik nog niet uit. Waar komt jouw fascinatie voor ‘het Schone’ in organisaties vandaan?’

Steven: ‘Voordat ik ooit bedrijfskunde studeerde volgde ik de Design Academy in Eindhoven. Ik leerde daar dat een ontwerp, een artefact, zowel functionele waarde als esthetische waarde moet bezitten. Toen ik in de wereld van organisatieadvies en -onderzoek terechtkwam, viel me op dat het in organisaties vooral over efficiency en effectiviteit gaat, functionaliteit dus. Op een goede wijze goede dingen doen. Ik vroeg me af of er ook zoiets bestaat als ‘op een mooie wijze mooie dingen doen’ (productieschoonheid maal schoonheidsproductie). Bovendien vond en vind ik dat managers en consultants veel te veel de nadruk leggen op knelpunten (‘het lelijke’ in organisatie – tegenover ‘het mooie’ – gaat vaak er over wat niet werkt) in plaats van streven naar iets goeds of moois. Daardoor blijven organisaties in het frame van het negatieve en zijn de oplossingen ook vaak ‘negatief gedreven’. Wat is jouw ervaring hierbij Carlijn?

Carlijn: Ik herken wel wat je zegt. Een opdrachtgever heeft vaak de neiging om in een eerste gesprek de nadruk te leggen op wat niet werkt (o.a. om te legitimeren waarom je als consultant aan tafel zit). Als consultant vraag je dan door om ook een beeld te krijgen van die positieve en mooie kant van de organisatie. Als ik me in zou beelden hoe het zou zijn als een opdrachtgever mij de hulpvraag stelt hoe hij of zij de organisatie (nog) mooier en schoner zou kunnen maken dan word ik daar wel enthousiast van. Toch zou een van de eerste vragen die ik zou stellen zijn: welke elementen van de organisatie kunnen nog een schoonheidsslag gebruiken? En eigenlijk vraag ik dan indirect toch weer naar die knelpunten. Hoe komt het Steven dat het zo ongebruikelijk is om over ‘het Schone’ in organisaties te praten? En wat verandert er zodra we ons uniform aantrekken, de auto instappen naar het werk, aan ons bureau gaan zitten?

Verder lezen? Bestel de nieuwste M&C Quarterly hier, of koop het losse artikel.