• Mediawerf
  • Management & Consulting
  • Goed Bestuur & Toezicht
  • HMR
  • Knowly
Home / Nieuws / Algemeen / Jargon dat verboden zou moeten worden
Nieuws

Jargon dat verboden zou moeten worden

Jargon dat verboden zou moeten worden

02 februari 2011 - Managen en adviseren zijn in hoge mate ‘talige’ activiteiten. Dus is er jargon. En dus is er irritant jargon.

Door

De taal van adviseurs en managers is sterk aan modes en hypes onderhevig. Plotseling raakt een term kennelijk een snaar, of een essentie, waarna die term een hoge vlucht neemt. En daarna een diepe val maakt en tot cliché verwordt, zonder nog enige betekenis van betekenis. Lees er de Bullshit Generator van thrillerauteur Charles den Tex nog maar eens op na. Alweer heel wat jaartjes oud maar nog steeds redelijk actueel.

Ook iemand als Michael W. McLaughlin, maker van Management Consulting News, ergert zich. “We zouden bepaalde woorden en zinsneden moeten uitbannen”, zegt hij. “Of we deze woorden nu door overmatig gebruik hebben doodgeslagen, of ze nu van meet af aan al betekenisloos waren of gewoon ridicuul zijn – ze moeten weg.”

Een lijst van – ook in Nederland gebruikte – Engelse woorden die we nooit meer mogen gebruiken:
  • Best practices
  • Client from hell
  • C-Suite
  • Ecosystem (als verwijzing naar bedrijven)
  • Game-changer
  • Perfect storm
  • ‘Sourcing’ met een voorvoegsel: in-sourcing, crowd-sourcing, co-sourcing en outsourcing
  • Thoughtware
  • Users (het zijn mensen!) en end-user, user-friendly en user-hostile
  • Ab--so--lute--ly
  • Bandwidth
  • Blogosphere
  • Global economic crisis
  • New normal
  • No-brainer
  • “Socialize”–iets, zoals in “Let’s socialize this with upper management before we present to the client”
  • Solution
  • Synergy
  • Thinking outside the box
  • Touch base
  • Virtualization


Hele lijst: hierrr.

In the mood? Check dan ook The Management Consulting Lingo Dictionary.

A consultant is someone who takes a subject you understand and makes it sound confusing.