• Mediawerf
  • Management & Consulting
  • Goed Bestuur & Toezicht
  • HMR
  • Knowly
Home / Nieuws / Algemeen / JBR: ‘Markt bedrijfsoverdracht trekt aan’
Nieuws

JBR: ‘Markt bedrijfsoverdracht trekt aan’

JBR: ‘Markt bedrijfsoverdracht trekt aan’

14 mei 2014 - Managementadviesbureau JBR uit Zeist ziet langzaam weer beweging komen in de markt van bedrijfsoverdracht. ‘Familiebedrijven hebben lang genoeg op hun handen gezeten,’ aldus Ronald van Rijn op Fambizz.

JBR: ‘Markt bedrijfsoverdracht trekt aan’

Volgens Van Rijn, partner bij managementadviesbureau JBR, hebben familiebedrijven lange tijd de markt voor bedrijfsoverdracht gemeden. ‘Financieringsissues, uitstelgedrag, de rol van het private equity-model; familiebedrijven hebben lange tijd op hun handen gezeten.’ Maar nu zien ze dat ze weer kunnen en moeten. Het aantal familiebedrijven dat een overdracht overweegt, stijgt langzaam. ‘Toch zijn er nog altijd veel familiebedrijven die er standaard vanuit gaan dat het bedrijf binnen de familie wordt overgedragen. Maar dat is tegenwoordig niet meer zo vanzelfsprekend.’

JBR is vooral actief in het bedrijfsleven. ‘Beursgenoteerde corporates, grote familiebedrijven: daar ligt ons track record dat we gedurende de afgelopen dertig jaar hebben opgebouwd.’ Van Rijn noemt het werken met familiebedrijven ‘gewoon erg leuk.’ ‘De huidige generatie wordt altijd geconfronteerd met zijn eigen daden. Iemand daar inzicht in geven, kan erg interessant zijn. Je houdt elkaar scherp.’ Naar eigen zeggen is JBR kritisch voordat zij adviseren bij een bedrijfsoverdracht. ‘Het advies moet echt bedoeld zijn om opgevolgd te worden. Want advies geven, dat is wat wij willen doen. De transactie zelf is voor ons een middel, niet het doel. Wij faciliteren enkel het besluit en begeleiden de uitwerking.’

Binnen de familie

Er heerst binnen familiebedrijven nog vaak de onbesproken wens of verwachting dat het bedrijf binnen de familie blijft. Het is echter steeds vaker zo dat kinderen hier geen oren naar hebben en dat het bedrijf dan toch wordt overgedragen aan een buitenstaander. ‘Als dat het beste voor het bedrijf is, dan zij het zo. Een kind is nu eenmaal niet altijd de juiste opvolger. Personen maken het verschil voor een bedrijf.’ Volgens Van Rijn moet een adviseur dit ook durven aan te kaarten, ook al hoort de opdrachtgever dat liever niet: ‘Daarmee nemen we inderdaad risico’s, maar dat hoort bij het maatwerk leveren. Op basis van de techniek gaan we het verschil niet maken, wel door onze benadering en onafhankelijkheid.’

Lees het hele artikel op Fambizz.

Meer over JBR leest u op de bureaupagina.