• Mediawerf
  • Management & Consulting
  • Goed Bestuur & Toezicht
  • HMR
  • Knowly
Home / Nieuws / Algemeen / Maakt Corona de veranderaar in ons los?
Nieuws

Maakt Corona de veranderaar in ons los?

Maakt Corona de veranderaar in ons los?

16 april 2020 - Met de komst van het coronavirus werd al binnen een paar weken duidelijk hoeveel er verandert wanneer ons openbare leven volledig stil komt te liggen. Daar waar de prioriteit van het kabinet uitgaat naar de volksgezondheid, moesten door het hele land talloze bedrijven en organisaties razendsnel schakelen om te zorgen dat de zaken zo min mogelijk stil kwamen te liggen. Op hetzelfde moment dat de meeste kantoren fysiek op slot gingen, rezen de online meeting groepjes als paddenstoelen uit de grond.

Maakt Corona de veranderaar in ons los?Door Rowena Achterkamp, Iris van Gils

 

Tijd te kort of tijd over

In een veranderend tijdperk ontstaan er als vanzelf nieuwe organisatievraagstukken. Sommige klantorganisaties hebben een groot tekort aan capaciteit. Die help je het beste door hen te ondersteunen bij het maken van keuzes en het stellen van prioriteiten, het snel en anders inrichten van organisatie- en besluitvormingsprocessen en het plaatsen van goede interimmanagers. Anderzijds zorgt deze periode bij medewerkers voor reflectie en bezinning op hun werk of carrière. Zij hebben baat bij loopbaanadvies- of coaching. Op de lange termijn voorzien we vooral een toename in vragen op het gebied van strategische heroriëntatie, het versnellen van innovaties, het herstellen of versnellen van samenwerkingsverbanden en bezuinigingsoperaties.

Maatwerk, maar dan anders

Niet alleen bij onze klanten zorgde COVID-19 voor grote veranderingen. Ook bij Rijnconsult ontkwamen we niet aan een sterk staaltje omdenken. Waren we als adviseurs gewend om veel met de klant fysiek op locatie te werken, inmiddels hebben we talloze manieren gevonden om onze sessies digitaal te organiseren. Een hei-dag voor het management wordt omgebouwd tot een reeks online MT-sessies met presentaties, groepsopdrachten en individuele reflectievragen. En medewerkersbijeenkomsten waarin groepen deelnemers rondom een fysieke dialoogmap brainstormen worden online groepsgesprekken met digitale brainstorm-middelen. Voor de adviseur betekent dit een nauwgezette voorbereiding, snel thuisraken in een aantal digitale hulpmiddelen en een strakke begeleiding van onlinebijeenkomsten. En van de klant vraagt het dat hij of zij zich in de online sessies meldt, alle schroom voor het onbekende over boord zet en actief meedoet met nieuwe werkvormen en tools. Zo kun je als adviseur met een aantal creatieve oplossingen toch nog dezelfde kwaliteit leveren en waarde toevoegen. En vanuit klantperspectief is het mooi te zien dat de ‘verplichte’ omschakeling met een beetje hulp van onze kant wel mee blijkt te vallen.    

De magie gebeurt in de interactie met de klant

Je doet een adviseur geen groter plezier dan hem of haar te confronteren met een mooie veranderopgave. Hoe complexer, hoe beter. De coronacrisis is er echter een van ongekend formaat, die ongewild en ongevraagd op ons pad is verschenen. Waarvan we weten dat de impact en nasleep op de samenleving en de economie nog lang voelbaar zal zijn, en die ook onze manier van werken als adviseur blijvend zal beïnvloeden. Want grote kans dat we digitale technieken en online bijeenkomsten veelvuldig zullen blijven gebruiken. Het werk van de adviseur blijft echter mensenwerk, oftewel ‘de magie gebeurt in de interactie met de klant’. Elkaar zien maakt het makkelijker om elkaar te begrijpen, om te interveniëren en groepen verder te helpen. Toch zullen ook wij niet ontkomen aan de ontwikkelingen die zich nu in razend tempo opvolgen. Dat vraagt om een andere kijk en een herziening op onze gebruikelijke manier van werken. Gelukkig is het ‘kundig-kunnen-veranderen’ iets wat ons per definitie als beroepsgroep onderscheidt.

 

De auteurs, Rowena Achterkamp en Iris van Gils, zijn als adviseurs werkzaam bij Rijnconsult.