• Mediawerf
  • Management & Consulting
  • Goed Bestuur & Toezicht
  • HMR
  • Knowly
Home / Nieuws / Algemeen / Markt voor digitale bedrijfsopleidingen verdubbelt tot 2018
Nieuws

Markt voor digitale bedrijfsopleidingen verdubbelt tot 2018

Markt voor digitale bedrijfsopleidingen verdubbelt tot 2018

07 juli 2014 - De markt voor digitale bedrijfsopleidingen groeit hard. De wereldwijde omzet van ‘e-learning’, momenteel 91 miljard dollar, zal tot 2018 verdubbelen. Dat blijkt uit onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants. Digitale opleidingen bieden bedrijven flexibiliteit en lagere kosten.

Markt voor digitale bedrijfsopleidingen verdubbelt tot 2018

Uit het onderzoek ‘Corporate learning goes digital’ van Roland Berger Strategy Consultants blijkt dat bedrijfsopleidingen één van de snelst groeiende sectoren in de onderwijs-industrie is. Meer dan de helft van de Europese bedrijven biedt medewerkers momenteel online trainingen aan, in de VS is dat 77 procent. Er zijn 3.000 Europese aanbieders van e-learning en hun aantal neemt snel toe.

Digitale bedrijfsopleidingen maken klassikale vormen van onderwijs overbodig of minder vaak nodig. Ze bieden bedrijven die wereldwijd actief zijn de mogelijkheid de opleidingen op meerdere locaties tegelijkertijd aan te bieden. E-learning stelt bedrijven ook in staat de voortgang van hun medewerkers real-time te volgen en zelfs te voorspellen. Zoals Google of Amazon de data van hun klanten analyseren om hun (advertentie)aanbod te personaliseren, kunnen digitale opleidingen hun tempo of niveau aanpassen aan de gebruiker.

Snelle verandering stimuleert e-learning

Dat bedrijven sneller dan vroeger moeten inspelen op veranderingen in de markt, stimuleert de groei van e-learning. In veel industrieën is vaak geen tijd meer om medewerkers rustig bij te scholen. Dat moet gebeuren tegelijk met het implementeren van nieuwe strategieën. 

Benno van Dongen, partner van adviesbureau Roland Berger in Amsterdam: “Digitale opleidingstrajecten zijn daarvoor ideaal: ze zijn snel aan te passen, geschikt om op de werkplek te volgen en kunnen op maat worden gemaakt. Zo kunnen bedrijven de kennisontwikkeling van hun medewerkers veel makkelijker inpassen in hun dagelijkse werkzaamheden.” Wel is de markt voor online leren erg gefragmenteerd, signaleert Van Dongen. De uitdaging voor bedrijven is om in het enorme aanbod de juiste instrumenten te vinden. “Om e-learning efficiënt te laten zijn, moet het passen bij de bedrijfscultuur en -strategie.”

Meer over Roland Berger Strategy Consultants vindt u op de bureaupagina