• Mediawerf
  • Management & Consulting
  • Goed Bestuur & Toezicht
  • HMR
  • Knowly
Home / Nieuws / Algemeen / Nederlandse managers scoren goed op leiderschap
Nieuws

Nederlandse managers scoren goed op leiderschap

Nederlandse managers scoren goed op leiderschap

08 mei 2020 - Nederlandse managers hebben genoeg kwaliteiten in huis om organisaties succesvol te leiden in tijden van crisis. Dat blijkt uit een rapport van trainingsbureau Direction, dat onderzoek deed naar de leiderschapskwaliteiten van Nederlandse leidinggevenden.

Nederlandse managers scoren goed op leiderschap

De respondenten van het onderzoek zetten eerlijkheid, eigenaarschap en mensgerichtheid bovenaan het lijstje met belangrijke kwaliteiten voor leidinggevenden. Ook resultaatgerichtheid, ambitie, trouw, humor, focus, zelfverzekerdheid en daadkracht scoren goed. “Het is vooral van belang om te kijken naar de kwaliteiten die in het midden van de lijst met 48 kwaliteiten staan”, meent Muriel Schrikkema, directeur van Direction. Dat zijn capaciteiten als: ‘betrekt anderen’, ‘formuleert en handelt in lijn met de waarden van de organisatie’ en ‘delegeert naar kracht’. “Dit zijn kwaliteiten die bij veel managers zichtbaar en aanwezig zijn, alleen soms nog onvoldoende worden getoond.”

Meer dialoog

Het trainingsbureau keek in het onderzoek ook naar kwaliteiten die volgens de Harvard Universiteit, Universiteit Leiden en het Massachusetts Institute of Technology (MIT) belangrijk zijn voor leiderschap. Focus, besluitvaardigheid en dialoog worden door de universiteiten gezien als essentieel voor leiders. Het onderdeel focus staat in de top 10 van het onderzoek. Besluitvaardigheid en dialoog staan op de plekken 15 en 20. Daarmee doen Nederlandse managers het niet slecht, zegt Schrikkema. “Het voeren van een dialoog met medewerkers mag hier en daar alleen nog bewuster worden ingezet. Dit houdt in dat managers de medewerkers eerder en vaker mogen betrekken in de besluitvorming. Vragen stellen aan de medewerkers en ook goed luisteren naar hen. Een dialoog voeren is een tweerichting gesprek om elkaar te inspireren, motiveren en mobiliseren om samen door een crisis te komen.”

Aan het onderzoek van Direction werkten ruim 5.000 respondenten mee. Zij beantwoordden een vragenlijst over Nederlandse managers die werkzaam zijn in de profit-, publieke en zorgsector.