Home / Nieuws / Algemeen / Nieuwste M&C: Sociaal ondernemerschap heeft de toekomst
Nieuws

Nieuwste M&C: Sociaal ondernemerschap heeft de toekomst

Nieuwste M&C: Sociaal ondernemerschap heeft de toekomst

20 maart 2019 - Sociale ondernemingen duiken steeds vaker op in Nederland. Deze bedrijven, waar de impact belangrijker is dan de winst, staan centraal in de nieuwste M&C Quarterly. Ook vanuit de advieswereld groeit de interesse in social enterprises.

Nieuwste M&C: Sociaal ondernemerschap heeft de toekomst

Centraal  voor social enterprises, waar er nu ongeveer 6.000 van zijn in Nederland, staan de maatschappelijke vraagstukken. Die zijn uiteenlopend, adviesbureaus in de sector richten zich op de zorg, maar ook duurzaamheid is een thema waar consultants mee bezig zijn. Belangrijk voor een social enterprise is het verdienmodel. Als dat goed functioneert is het bedrijf in staat om ook te werken aan het uiteindelijke doel – de maatschappelijke impact. Sterker nog, het verdienmodel is slechts het middel om het hogere ideaal te bereiken.

Verbreding en versnelling

De thema’s en vernieuwende aanpak van sociale ondernemingen vinden steeds meer ingang in Nederland. Een ontwikkeling die voorlopig alleen nog maar versnelt, verwacht Harry Hummels, hoogleraar Social Entrepreneurship aan de Universiteit van Utrecht. Ook andere bedrijven zullen het sociale aspect gaan integreren. “De toekomst is er meer een van sociaal ondernemerschap dan van de sociale onderneming. We krijgen een verbreding en versnelling van de ontwikkelingen naar andere ondernemingen dan louter sociale ondernemingen.”

Verder praat in het nummer sociaal ondernemer Stef van Dongen over zijn creatieve handel en wandel en gaat Dick van Ginkel langs bij Mark Hillen. Hij is medeoprichter en directeur van het platform Social Enterprise NL. Karen Maas levert een pakkende bijdrage over onderwerpen als ‘hybridisering’, motivatie, leiderschap en corporate governance in het licht van sociaal ondernemerschap. En vanzelfsprekend komen ook adviesbureaus voor het voetlicht die zelf maatschappelijk ondernemen. Zoals de Kirkman Company in het profiel en KplusV dat zich richt op ondernemers die een maatschappelijke doelstelling willen bereiken. Zij helpen bestaande organisaties om sociaal te ondernemen en helpen nieuwe sociale ondernemingen met opstarten en opschalen.

Ontvang je M&C nog niet? Abonneer je hier of koop het losse nummer.