Home / Nieuws / Algemeen / ‘Opdrachtgevers weten beter dan ooit wat ze willen’
Nieuws

‘Opdrachtgevers weten beter dan ooit wat ze willen’

‘Opdrachtgevers weten beter dan ooit wat ze willen’

19 juni 2014 - Berenschot heeft een zware periode achter de rug, maar kijkt langzaam weer omhoog. Bestuursvoorzitter Theo Camps stelt dat iedereen op scherp is gezet en dat er preciezere prijs en prestatieafspraken worden gemaakt. ‘We blijven bewust een breed adviesbureau dat veel vraagstukken aan kan.’

‘Opdrachtgevers weten beter dan ooit wat ze willen’Door Jolien Scholte

Om een moeilijke periode door te komen doet Berenschot wat zoveel bedrijven doen, vertelt bestuursvoorzitter Theo Camps. “Lean zijn qua kosten, en heel flexibel zijn.” Het adviesbureau heeft in 2013 gedwongen afscheid moeten nemen van medewerkers. “Het zet wel iedereen op scherp”, meent Camps. “Bij ons heeft dat ertoe geleid dat we preciezere afspraken zijn gaan maken wat betreft prijs en prestatie. Dat doen we nu veel nauwkeuriger.”

Camps hoopt naar eigen zeggen dat de moeilijke periode achter de rug is. “Maar dat kun je altijd achteraf pas echt met zekerheid zeggen.” Berenschot neemt in ieder geval wel weer een aantal mensen aan. “Alleen op de segmenten waar we dat aankunnen”, benadrukt Camps. De grote vraag van Berenschot naar stagiaires en trainees heeft niet met de afgelopen periode te maken, volgens Camps. “Zowel in goede als in slechte tijden willen we altijd jonge mensen aannemen. Dat is geen kostenoverweging, maar heeft verjonging als doel. Dat is voor ieder bedrijf belangrijk.”

Berenschot blijft bewust breed

De economie is in beweging, merkt ook Camps. “En het gaat maar mondjesmaat vooruit. Daarom zijn we op alle manieren selectief in wat we doen.” De bestuursvoorzitter stelt dat het belangrijk is dat je, als het beter gaat, blijft doen wat je jezelf voorgenomen hebt. “Je moet niet ineens van dat pad af gaan wijken. Voor ons is dat pad een strategische koers, over hoe we in Nederland en het buitenland vertegenwoordigd zijn, en ook over onze portfoliokeuzes.” Berenschot blijft bewust een breed adviesbureau, dat volgens Camps veel vraagstukken aan kan. “Daarbij hebben we een stevige aanwezigheid in het publieke domein, de financiële dienstverlening en in de zorg. Daar blijven we op inzetten, die breedte is ons kenmerk.”

De afgelopen jaren heeft Camps de consultancy zien veranderen. De grootste verandering is volgens hem dat opdrachtgevers beter dan ooit weten wat ze willen. “Dat merk je aan alles: de vragen die gesteld worden, de contracten, de uitvoering, noem maar op. Het is allemaal heel gericht.” Niet negatief, volgens Camps, alleen wel anders. “Voor ons betekent het dat onze kennis van methoden en technieken in de consultancy en kennis van de desbetreffende markt op hoog niveau en actueel moet zijn. Dat zijn is een voorwaarden, waar de markt nu onderscheid in maakt.”

Meer over Berenschot leest u op de bureaupagina.