• Mediawerf
  • Management & Consulting
  • Goed Bestuur & Toezicht
  • HMR
  • Knowly
Home / Nieuws / Algemeen / Organisaties positief over ‘Internet of Things’, maar gebrek aan strategie
Nieuws

Organisaties positief over ‘Internet of Things’, maar gebrek aan strategie

Organisaties positief over ‘Internet of Things’, maar gebrek aan strategie

06 november 2020 - Het ‘Internet of Things’ – IoT – wordt steeds crucialer voor organisaties, maar veel bedrijven worstelen met de implementatie ervan. Veelbelovende projecten komen soms de testfase niet voorbij. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van IT-bedrijf Cognizant en marktonderzoeker Forrester.

Organisaties positief over ‘Internet of Things’, maar gebrek aan strategie

Het onderzoek laat zien dat veel bedrijven het nut van IoT inzien. Zo geeft 73 procent van de respondenten aan meer uit te geven aan IoT. Eenzelfde percentage geeft aan te verwachten dat deze stijging doorgaat tot tenminste 2022. Vooral het gebruik van data en analyse in de besluitvorming binnen bedrijven is een belangrijke factor om te investeren in IoT, zeggen deelnemers aan het onderzoek. Ook zijn er mogelijkheden en kansen voor het verhogen van de efficiëntie.

Zichtbare processen

Topprioriteit voor bedrijven blijft inzage in de activiteiten van het bedrijf. Deze processen kunnen door het gebruik van IoT zichtbaarder worden en vormen zo een populaire drijfveer om te investeren in IoT. Maar ook het realtime verwerken van data, kostenverlaging, verbeteren van klantervaring, verhogen van werknemersproductiviteit en inzage in productgebruik zijn belangrijke beweegredenen.

Data verweven met bedrijven

Toch geeft ruim de helft van de respondenten aan dat hun organisatie er moeite mee heeft om de technologie over het hele bedrijf te verspreiden. Dit ligt met name aan te weinig investeringen en te weinig steun vanuit het management. En juist daar zit de crux, zegt Randal Kenworthy, bij Cognizant verantwoordelijk voor IoT. “De strategie van de organisatie en infrastructuur zijn belangrijk, net als de mogelijkheid de technieken te implementeren in bestaande processen en systemen. Het gebruik van data moet in de organisatie verweven zitten, en men moet nieuwe initiatieven toestaan. De toepassingen kunnen op korte termijn meetbare bedrijfsvoordelen leveren, maar moeten vooral ook worden geïntegreerd in het langetermijnplan van de organisatie. IoT moet een onderwerp van gesprek zijn in elke boardroom, voor organisaties die bedrijfsmodellen bouwen in deze digitale revolutie.”