Home / Nieuws / Algemeen / Reclamebureaus voelen zich bedreigd door opmars consultants
Nieuws

Reclamebureaus voelen zich bedreigd door opmars consultants

Reclamebureaus voelen zich bedreigd door opmars consultants

30 augustus 2017 - Grote consultancyfirma’s bewegen steeds meer richting de reclamewereld. Waar grote reclamebureaus zoals TBWA\NEBOKO de dienst uitmaakten, verschijnen steeds vaker consultancy’s als Deloitte en Accenture. De nieuwkomers zorgen voor scheve gezichten, constateert reclamevakblad Adformatie in het huidige themanummer.

Reclamebureaus voelen zich bedreigd door opmars consultantsDoor Niels Vlot

 

‘Daar komen de consultants!’ Deze militante titel prijkt deze week op de omslag van vakblad Adformatie.

Nu de samenleving in rap tempo digitaliseert, verbreden veel consultancybureaus hun horizon. Het blad Het blad laat Rob Vrijmoet aan het woord, de oprichter van Mobgen, een reclamebureau dat zich specifiek richt op mobiele platforms. Volgens de ondernemer is het zo dat ‘merken niet meer op basis van reclame worden gebouwd, maar op basis van klantervaringen, zoals succesvolle disruptors als Airbnb of Uber bewijzen.’

 

Inlijven

Om die reden zijn verschillende creatieve bureaus opgekocht door consultancy’s. Mobgen is zelf bijvoorbeeld overgenomen door Accenture, dat de grootste speler is inmiddels in de wereld van digitale, creatieve bureaus. Maar ook bedrijven als Deloitte, EY, PwC en IBM storten zicht op de creatieve markt. Vrijmoet beschrijft veranderingen in de sector die voor Accenture goed kunnen uitpakken. ‘Marketing begon meer te gaan over het oplossen van grote, complexe vraagstukken, en dat is exact waar Accenture goed in is.’

 

Nieuwe technologie

Tijdens het recente Cannes Lions-festival, een jaarlijks evenement voor de wereldwijde reclamebranhe, veroorzaakten de nieuwkomers chagrijn bij de gevestigde orde. Ze doen ineens echt mee om de prijzen, signaleert Adformatie. Maar de traditionele bureaus proberen een inhaalslag te maken, met name op het gebied van technologie. Big data en Customer Relationship Management (CRM) zijn de nieuwe speerpunten waarmee de impact van hun reclamestrategie groter moet worden.

 

Ruimte voor oud en nieuw

Vrijmoet, in het artikel: ‘De nieuwe dimensie is technologie. De vraag is hoe snel ze expertise op dit gebied kunnen opbouwen of inkopen. Het zal lastig zijn om de technologische kennis op zo veel verschillende gebieden te gaan opbouwen, en nog lastiger om dan een cultuur te borgen waar een engineer zich thuis voelt.’ Volgens de Mobgen-oprichter zijn consultancybedrijven meer gewend om competenties op te bouwen bij hun klanten dan de klassieke reclamebureaus. Hij verwacht echter niet dat oud en nieuw elkaar zullen gaan opeten. ‘We geloven dat ons businessmodel uniek is door een mix van creativiteit, businessconsulting en technologie. Ik schrijf de industrie zeker niet af, er is ruimte voor beide partijen.’