• Mediawerf
  • Management & Consulting
  • Goed Bestuur & Toezicht
  • HMR
  • Knowly
Home / Nieuws / Algemeen / Roland Berger: ‘Winstgevendheid Europese banken is te laag’
Nieuws

Roland Berger: ‘Winstgevendheid Europese banken is te laag’

Roland Berger: ‘Winstgevendheid Europese banken is te laag’

29 oktober 2014 - De resultaten van de Europese banken verbeteren, maar de winstgevendheid blijft te laag, blijkt uit een studie van Roland Berger Strategy Consultants. Om die de komende jaren te verdubbelen, moet volgens het bureau worden ingezet op kostenbesparingen, innovatie en groei in de emerging markets.

Roland Berger: ‘Winstgevendheid Europese banken is te laag’

De Europese banken maakten vorig jaar een winstsprong. Na een dramatisch 2012, boekten zij in 2013 een winst voor belastingen van opgeteld 62 miljard euro. De omzet stabiliseerde vrijwel op 700 miljard euro. Adviesbureau Roland Berger bracht de resultaten van de top-100 van Europese banken in kaart, maar komt tot de conclusie dat de winstgevendheid van de Europese sector toch te laag blijft. De rentabiliteit op eigen vermogen blijft steken op 4 procent, terwijl Amerikaanse banken gemiddeld 9 procent scoren.

Nieuwe strategie

Oorzaak van de achterblijvende winstgevendheid van de Europese banken is volgens het bureau hun eenzijdige focus op de versterking van de balans, in verband met verscherpte eisen aan de kapitaalspositie. Vorig jaar zijn de Europese bankbalansen gemiddeld met 7 procent geslonken. Nu die klus grotendeels is geklaard, adviseert Roland Berger de banken weer te gaan bouwen aan duurzame winstgevendheid.

Mentaliteitsverandering

Een eerste aandachtspunt daarbij is volgens het bureau effectievere kostenbesparingen, onder meer door sterke vereenvoudiging van de dienstverlening en het productassortiment. Tweede opdracht voor de banken is innovatie. Die vergt een mentaliteitsverandering, stelt Roland Berger: banken moeten veranderen van volgers in leiders. En ten slotte zijn het de emerging markets die via nieuwe samenwerkingsverbanden groeikansen bieden.

Beloning

Als de ceo’s van de Europese banken voortvarend met deze maatregelen aan de slag gaan, kunnen zij hun winstgevendheid volgens het adviesbureau de komende jaren ruimschoots verdubbelen, tot 9 à 11 procent in 2016.