• Mediawerf
  • Management & Consulting
  • Goed Bestuur & Toezicht
  • HMR
  • Knowly
Home / Nieuws / Algemeen / Verzilver de kansen van de 21e eeuw
Nieuws

Verzilver de kansen van de 21e eeuw

Verzilver de kansen van de 21e eeuw

12 november 2015 - Alleen organisaties die in staat zijn zich continu aan te passen aan de veranderende omgeving blijven succesvol in de toekomst. Dat is de conclusie van de vierde editie van het Intern Advies Event dat 5 november jl. plaatsvond bij House of Performance (HofP) in Utrecht. Het thema van het event was ‘Innovatie’.

Verzilver de kansen van de 21e eeuw

Prof. Dr. Ard Pieter de Man presenteerde tijdens het Intern Advies Event zijn nieuwe boek, ‘Nieuwe business modellen in consulting: Changing the game’. Hij staat daarbij stil bij de negen trends die van invloed zijn op de consultancy branche. ‘Nieuwe businessmodellen’ is één is van deze trends. Dit vertaalt zich o.a. in consultancy in abonnementsvorm, hyperspecialisatie en risicodragend zijn (participatie). Hij zoomt in op hoe deze trends de rol van de interne adviseur raakt. Hij stelt dat de rol van interne adviseurs versus externe adviseurs verandert van ‘intern versus extern’ naar ‘intern met extern’. Partnership wordt steeds belangrijker.

Break-out sessies

Naast plenaire presentaties zijn er tijdens het Intern Advies Event ook break-out sessies, gefaciliteerd door organisatiespecialisten van House of Performance. De thema’s van deze sessies lopen uiteen: ‘Innovatie in het klein’, ‘Collectief of individueel belang’, ‘Adviseren als een topsport coach’, ‘Performance verbeteren met gamification’, ‘Ervaar de kracht van systeemdenken’, ‘Sociale innovatie: word een organisatie activist’ en ‘De Lean start-up methode om concurrerend te blijven’.

Wakker worden

Igor Beuker, auteur en spreker, is zoals hij dat zelf noemt ‘awakener’. In zijn keynote ‘exploit chaos & change’ laat Beuker zien hoe disruptieve innovaties, digitalisering, dataficatie en andere tech trends iedere branche op z’n kop zetten. Hij deelt voorbeelden van hoe bedrijven de businesskansen van de 21e eeuw kunnen verzilveren.

Beuker is stellig: “in het tijdperk van digitaal Darwinisme overleven alleen de bedrijven die zichzelf tijdig aanpassen.” Nieuwe spelers die met 100km/uur uit je dooie hoek jouw segment in komen racen, dat vraagt om een nieuwe interne organisatie. Silo’s eruit slopen, CDO en CIO aanstellen, naast CMO en COO en geïntegreerd samenwerken. Zonder interne verandering kunnen organisaties niet meer mee. Een mooie uitdaging voor de interne adviseur!