Home / Nieuws / Algemeen / Voorproefje Sioo-onderzoek ‘Business Model Mixer’
Nieuws

Voorproefje Sioo-onderzoek ‘Business Model Mixer’

Voorproefje Sioo-onderzoek ‘Business Model Mixer’

10 september 2014 - Annemieke Stoppelenburg, Ard-Pieter de Man en Marguerithe de Man maakten flink wat los in de advieswereld met ‘De vijf gamechangers voor consulting’. Een vervolg is nu in de maak: de whitepaper ‘De Business Model Mixer’. De Sioo-onderzoekers nemen hiervoor nieuwe businessmodellen onder de loep, en publiceren alvast een voorproefje.

Voorproefje Sioo-onderzoek ‘Business Model Mixer’

Op de whitepaper ‘De vijf gamechangers voor consulting’ kwamen talloze reacties, stellen onderzoekers De Man, Stoppelenburg en De Man. Ze verzorgden bijeenkomsten, presentaties en lezingen en gaven interviews: het maakte veel los in de advieswereld.

Vragen over nieuwe businessmodellen

Een kleine groep herkende de ontwikkelingen en benodigde gamechangers niet, maar het overgrote deel van de reacties was positief, in die zin dat de analyse van het rapport werd herkend. Wel kwam volgens de onderzoekers de vraag naar voren hoe met name grotere bureaus zich kunnen bewegen van hun huidige businessmodel naar één van de gamechangers. Dat is nog niet zo eenvoudig. Ook kwamen er vragen over wat de Sioo-onderzoekers konden vertellen over nieuwe businessmodellen. ‘Tja.. nog niet zo veel. Tegelijkertijd meldden zich bureaus die zeiden: wij doen het anders. Reden voor ons om een nieuw project te starten en een nieuwe whitepaper te schrijven, nu over business modellen voor consulting.’

In de afgelopen periode is er literatuuronderzoek gedaan naar businessmodellen in het algemeen en nieuwe businessmodellen in het bijzonder. Ook deden de onderzoekers interviews en zijn er een aantal case-studies gedaan. In aanloop naar de publicatie van de nieuwe paper deelt Sioo alvast drie van de cases op een discussieplatform:

Transparancy lab

De slogan van Transparancy Lab is ‘we automate consulting’. Ze leveren op basis van een database met meer dan 20.000 vragen doorlichtingen van organisaties op verschillende vlakken, zoals teamsamenwerkingen en effectiviteit van sales forces. Hun markt bestaat uit adviseurs, die geschikte vragenlijsten selecteren die ze kunnen gebruiken. Deze werkwijze zorgt ervoor dat consultants sneller informatie kunnen verzamelen, en daarnaast dalen de kosten voor de klant. ‘Transparancy gelooft dat er een grote markt is van vele kleine projecten, waar de huidige tarieven te hoog voor zijn. Daar zit de blue ocean: in de long tail van een massa kleine adviesaanvragen.’

Dutch

Dutch combineert klassieke adviestrajecten met investeren in nieuwe businessmodellen. Een voorbeeld is Dutch Energy. Het bedrijf brengt gemeenten, netbeheerders en Verenigingen van Eigenaren bij elkaar, met als doel energiebesparing en lokale energieopwekking. Dutch Energy moet een energieleverancier worden die voor en door burgers en lokale organisaties werkt.

Great Game of Business

Voor bedrijven is het niet langer voldoende om de cijfers met de medewerkers te delen, maar om te excelleren moeten de cijfers ook gaan leven bij de medewerkers, meent Great Game of Business. Zij richten zich op alles wat in een meetbaar doel vertaald kan worden. Vooraf moet een te verwachte Return on Investment duidelijk zijn voor de klanten, om de kosten van de inzet van de Great Game of Business coaches te kunnen terugverdienen met behulp van het programma. Het van oorsprong Amerikaanse, gestandaardiseerde concept helpt organisaties om tot Open-Book Management te komen.

Om de volledige cases te lezen en te reageren kun je je hier aanmelden op het discussieplatform.