• Mediawerf
  • Management & Consulting
  • Goed Bestuur & Toezicht
  • HMR
  • Knowly
Home / Nieuws / Algemeen / ‘Zolang de organisatorische revolutie woedt, is er genoeg werk voor adviseurs’
Nieuws

‘Zolang de organisatorische revolutie woedt, is er genoeg werk voor adviseurs’

‘Zolang de organisatorische revolutie woedt, is er genoeg werk voor adviseurs’

13 december 2019 - De nieuwe M&C Quarterly verschijnt volgende week. In het nummer is ‘de organisatie’ rode draad. We openen het nummer met een macro-economisch perspectief, gevolgd door een brede blik op de Nederlandse economie en we gaan specifiek in op de trends in de consultancy en het interim-management. Tot slot er is ruimschoots aandacht voor nieuwe organisatiemodellen.

‘Zolang de organisatorische revolutie woedt, is er genoeg werk voor adviseurs’

Marieke Blom is hoofdeconoom bij ING en analyseert de economische situatie in Nederland. Ze merkt op dat er toenemende onzekerheid binnen organisaties heerst over beleid, technologie en economie. Ook ziet ze ‘platformisering’, een ontwikkeling waar adviesbureaus op kunnen inspringen. “Organisatieadvies is een heel logische sector voor verdere verzelfstandiging en platformisering. Maar, als je organisatieadviesbureaus ziet als bureaus die primair reputatie, kennis, vindbaarheid en schaal verkopen, dan zie je dat zij er op de elementen reputatie en vindbaarheid een enorme concurrent bij hebben. Dit betekent voor de bureaus dat zij zich moeten richten op kennis en schaal. Ik zou zeggen: neem de gelegenheid te baat om jezelf steeds beter te maken. It better be good!

Digitaal bekwaam

In de jaarlijkse M&C 50 schetsen we negen trends die de advieswereld veranderen. Vooral digitalisering blijft een belangrijke ontwikkeling, die nog steeds snel aan importantie wint. “Je moet digitaal bekwaam zijn, wil je het redden”, zegt Berenschotdirecteur Hans van der Molen in de analyse van de Nederlandse adviesmarkt. Dit schudt de markt behoorlijk op en dat is ook te zien in de verkenning van de adviesmarkt, vijf jaar na de dip, door Posseth, Wilbrink en Flikkema. “De adviesmarkt is vooral hersteld door de toenemende vraag naar digitale geletterdheid en de ontginning van data-driven business innovatie”, schrijven zij.

Interim-management altijd nodig

Hoe ziet de markt van interim-management eruit anno 2019? Dat is de kern van het onderzoek dat ZiPconomy in opdracht van en in samenwerking met ABN AMRO heeft uitgevoerd onder interim managementbureaus. Vier experts van interim-managementbureaus bespreken in M&C Quarterly de voorlopige bevindingen en geven hun voorspelling voor de toekomst. ”Hoe meer beweging, hoe beter voor de interim-managementmarkt: als het slecht gaat heeft men een interim-manager nodig en als het goed gaat ook”.

Nieuwe organisatievormen

Ard-Pieter de Man bespreekt in zijn artikel drie ontwikkelingen op het gebied van nieuwe organisatievormen. Het gaat daarbij om zelforganisatie, externe samenwerking en nieuwe vormen van besturing. De Man: “Het adagium blijft dat er geen beste manier van organiseren is. Elke organisatievorm zal altijd een mix van modellen moeten zijn, aangepast aan de specifieke organisatie. Adviseurs moeten daarom een brede kennis van organisatievormen hebben. Zolang de organisatorische revolutie woedt, is er genoeg werk voor adviseurs.”

Hark

Hoe zelforganisatie in de praktijk werkt, ervoeren onze redactieleden Tempelaars en Van Ginkel. Zij gingen op ‘Holacracy safari’ bij Viisi. Verder spraken we met Baanbreker Karin Hornstra. Ze reisde jarenlang door heel Nederland als consultant, interim-manager en trainer, maar specialiseerde zich in online businessmodellen. En Wim van Hennekeler voorziet het einde van de harktijd, het einde van het organisatiemodel ‘de hark’.

Het vierde nummer van M&C Quarterly in 2019 valt medio volgende week op de mat. Nog geen abonnee? Bestel hier je abonnement of koop losse nummers en artikelen.