• Mediawerf
  • Management & Consulting
  • Goed Bestuur & Toezicht
  • HMR
  • Knowly
Home / Nieuws / Algemeen / 'Zonder grenzen geen creativiteit'
Nieuws

'Zonder grenzen geen creativiteit'

'Zonder grenzen geen creativiteit'

18 december 2020 - In de nieuwe M&C Quarterly spreekt hoofdredacteur Leonard Millenaar uitgebreid met Martijn Pater. Hij is oprichter en partner bij strategieadviesbureau Fronteer. Het gesprek is ook beschikbaar als podcast.

'Zonder grenzen geen creativiteit'

Martijn Pater wil positieve impact maken. Dit doet hij op zakelijk vlak met de adviesbureaus Fronteer en Hello Impact Berlin en de coöperatie NDSM Energie. Ook op persoonlijk gebied timmert hij aan de weg: hij liet een energieneutraal huis bouwen in de Houthavens. Ze spreken over de transitie van offline naar online, de methode van co-creatie, het behalen van het B Corp certificaat en de ervaringen van het werken met Holacracy als organisatiemodel.

Online

Heeft de uit nood geboren transitie van offline naar online een structureel karakter, of stapt na de coronacrisis iedereen weer vrolijk in het vliegtuig voor een vergadering in Londen? Martijn is resoluut: ‘No way! Dat gaat zeker niet meer gebeuren. Ik denk dat dat soort onzinreisjes voor driekwart verdwijnt. Inhoud en proces kunnen prima online. Wat je wel mist is de diepte van de menselijke interactie, het kippenvelmoment. Misschien gaan we toe naar een wereld waar online de standaard is en offline de kers op de taart.’

Bouwsteen

Fronteers identificeren zich niet als consultant. Ze worden liever design thinkers genoemd. Het toverwoord bij Fronteer is co-creatie. ‘Collaborate or die’, staat er op hun website. Martijn: ‘We doen strategieprojecten – de afgelopen jaren zo’n 600 – en zien co-creatie daarin als essentiële bouwsteen. We delen onze projecten altijd op in drie fasen. De eerste fase heet frame, daarin willen we snappen wat er aan de hand is. Dit doen we samen met de klant, maar we vragen ook inspirerende sprekers van buiten om ons op andere gedachten te brengen. De echte co-creatie vindt plaats in de tweede fase design. Die fase beginnen we met een goede vraag waar je met experts antwoorden op gaat vinden. Een belangrijk sleutelmoment is dat de klant zelf op het podium gaat staan en het vraagstuk formuleert, en ook aangeeft in welke hoek ze de oplossing zoeken – want zonder grenzen geen creativiteit. We hebben dan drie tot vijf co-creatie sessies, waarin we concepten ontwikkelen en valideren. De derde fase noemen we pas strategy, want dan moet je harde keuzes maken. De laatste bijeenkomst noemen we de so what?-sessie. Daar passen we de ontwikkelde bouwstenen toe, daar komt alles bij elkaar.’

Mager

Als het aan Martijn ligt mag er in de adviesmarkt wel wat meer co-creatie plaatsvinden: ‘Co-creatie wordt nog te vaak gezien als het samenwerken met je klant. Maar ik vind het een veel te magere interpretatie van co-creatie. Ik zou wel wat meer co-creatie in de hard core consultancy willen terugzien, omdat er grote beslissingen worden genomen over grote dossiers. Niet weer het zoveelste advies vanuit de ivoren toren, zonder dat mensen daadwerkelijk intrinsiek gemotiveerd tot actie overgaan.’

Verder lezen? Bekijk het hele artikel of koop de complete M&C Quarterly.

 

Podcast

Het interview met Martijn Pater is hieronder ook te beluisteren als podcast. In de M&C Podcast wordt met boeiende gasten de wereld van organiseren en organisaties besproken. Deze en eerdere podcasts vind je terug op de bekende podcastplatformen – Apple Podcasts, Stitcher, Spotify en SoundCloud.