• Mediawerf
  • Management & Consulting
  • Goed Bestuur & Toezicht
  • HMR
  • Knowly
Home / Nieuws / Bureaunieuws / Accenture zet groeispurt in 2013 voort
Nieuws

Accenture zet groeispurt in 2013 voort

Accenture zet groeispurt in 2013 voort

11 juli 2014 - Ook in 2013 heeft adviesgigant Accenture Nederland omzetgroei geboekt. De omzet steeg met 3 procent naar 657 miljoen euro. Onder de streep boekte het bedrijf een recordwinst van 63 miljoen euro. Dat blijkt uit de onlangs gedeponeerde jaarcijfers die Management & Consulting analyseerde.

Accenture zet groeispurt in 2013 voortDoor Wilbert Geijtenbeek

Accenture zag zijn omzet ook in boekjaar 2012-2013 (dat loopt tot 31 augustus 2013) stijgen. Met de groei van 3 procent nadert het bedrijf zijn omzet- en winstrecord van 2008-2009.

Accenture Nederland: omzet (in mln. euro’s) en operationele winstmarge (in %) 2008-2013

Booming: hightech en grondstoffen

Accenture profiteerde het afgelopen jaar sterk van een toegenomen vraag uit de sector media, communicatie en hightech. Een derde van de totale omzet van het bedrijf is inmiddels uit die sector afkomstig – tegen nog maar 17 procent vier jaar geleden. Ook in het segment ‘resources’ (onder meer olie-, gas-, energie- en nutsbedrijven) bleef de omzet van Accenture stijgen.

Minder adviezen in financiële sector

Tegenover het succes van de vooral aan hightechbedrijven geleverde adviesdiensten, staat de inkrimping van Accenture als dienstverlener voor de financiële sector. Zette Accenture Nederland vier jaar geleden nog 192 miljoen euro met diensten aan banken, verzekeraars en pensioenfondsen om, afgelopen jaar was dat nog maar 77 miljoen euro.

Algemeen directeur Manon van Beek merkt dat de financiële sector het zwaar heeft: “De financiële sector zelf heeft het moeilijk en wij dus ook.” Toch denkt Van Beek op dit moment ook in deze sector ‘voorbij het kantelpunt’ te zijn. “Ik zie al onze industriegroepen op dit moment groeien, ook onze praktijk financiële dienstverlening.”

Nieuwe tijd

Volgens Van Beek is de markt waarin Accenture opereert sterk aan het veranderen. “Bedrijven kampen niet alleen met strategische uitdagingen in hun markten, maar ook met de gevolgen van de digitalisering en de technologische revolutie. Dat maakt dat de marktproposities van klanten en soms zelfs van complete industrieën op hun kop gaan.” Van Beek vindt dat de vraagstukken van de klant steeds complexer zijn geworden.

Accenture profiteert volgens haar van dergelijke complexiteit. “Daar deinzen wij niet voor terug. Wij steken veel meer energie in het samenwerken met zakenpartners in andere markten en over landsgrenzen heen.” Daarbij probeert Accenture met ‘meer waarde-gebaseerde dienstverlening’ ook ‘nieuwe markten te creëren’.

Voor komend jaar verwacht Van Beek dat de groei van Accenture zich zal doorzetten.