• Mediawerf
  • Management & Consulting
  • Goed Bestuur & Toezicht
  • HMR
  • Knowly
Home / Nieuws / Bureaunieuws / Boston Consulting Group boekt recordomzet
Nieuws

Boston Consulting Group boekt recordomzet

Boston Consulting Group boekt recordomzet

27 mei 2014 - De crisis is voor Boston Consulting Group (BCG) voorbij. De omzet steeg afgelopen jaar met 21 procent. Dat meldt het bedrijf in zijn onlangs gedeponeerde jaarverslag over boekjaar 2012.

Boston Consulting Group boekt recordomzetDoor Wilbert Geijtenbeek

BCG heeft een goed jaar achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gedeponeerde jaarverslag over 2012 van het strategiebureau. Hoewel de precieze cijfers over 2013 nog niet zijn gedeponeerd, meldt managing partner Huib Kurstjens wel dat het een goed jaar was, met een ‘evenwichtige portefeuille van verschillende klanten in uiteenlopende industrieën.’

Boston Consulting Group BV: Omzet 2007-2012

NB. Omzet Nederland in blauw, omzet buiten Nederland in grijs. Omzet 2013 betreft totaal.

Recordjaar na rampjaar

Daarmee was 2013 beduidend beter dan 2012. In dat jaar daalde de omzet nog met 1 procent. Het rampjaar voor BCG was 2011, toen de omzet die het kantoor bij Nederlandse klanten draaide, met een zesde daalde.

BCG heeft zijn teruggelopen omzet uit de Nederlandse markt opgevangen door zijn consultants in te zetten voor buitenlandse vestigingen. Zo bestreed de firma eventuele leegloop van zijn adviseurs. Volgens het jaarverslag telt BCG inmiddels 198 werknemers. Dat is meer dan in alle afgelopen jaren. Voor dit jaar verwacht BCG een lichte daling van het aantal namen op zijn loonlijst.

Onrust in adviesland

Of BCG heeft kunnen profiteren van de overnameperikelen op de strategieadviesmarkt, is niet duidelijk. Afgelopen jaar probeerden drie van de grote vier accountancyfirma’s (Deloitte, EY, KPMG en PwC) adviesbureau Roland Berger over te nemen. Bovendien maakte PwC eind vorig jaar bekend concurrent Booz & Co te acquireren. Sinds deze overnamegeruchten is er veel beweging onder zowel consultants als klanten van consultancy’s.

‘Intens betrokken’

In de vooruitblik op dit jaar stelt Kurstjens dat BCG zijn ‘gediversificeerde klantenportefeuille’ wil behouden. Ook wil de leidende vennoot van het strategiehuis de ‘intense klantenrelaties die [het bureau] in het verleden heeft opgebouwd verdiepen.’ BCG is onderweg naar ‘een nieuw niveau van betrokkenheid bij zijn klanten’, waarbij het streeft naar ‘nog hogere waardecreatie.’

BCG wil, net als vorig jaar, niet ingaan op vragen van Management & Consulting.