• Mediawerf
  • Management & Consulting
  • Goed Bestuur & Toezicht
  • HMR
  • Knowly
Home / Tijdschrift / 2007 / nummer 3
nummer 3

16 Wereldwijde verrijking
Internationaal opereren is terug van weggeweest. Maar niet langer in de vorm van overnames en het openen van kantoren. En ook niet in de hoop om de wereld te veroveren. De bedrijven die de grens oversteken doen dat om hun ‘horizon te verbreden’. Ze vinden dat het ze aantrekkelijker maakt voor bestaande klanten. En voor nieuwe werknemers.

10 Internationaal denken én doen
Een veel gehoord advies bij internationalisering is ‘think global, act local’. Maar in de praktijk blijkt dat nog niet zo makkelijk. Veel internationaliseringen mislukken nog steeds. Hoe kan internationaal denken en doen meer verenigd worden? Wilfried Varwijk benadrukt het strategische belang van een welomschreven missie en visie.

20 Innovatie het schip in
In de Verenigde Staten zijn verplaatsingen van hoofdkantoren aan de orde van de dag. In Europa heeft alleen Nederland geen last van honkvastheid. Hier is de ‘offshoring’ juist ook van kennisintensieve activiteiten begonnen. Henk Volberda deed er onderzoek naar – en luidt de noodklok. Frank Kwakman reageert – met andere zorgen.

26 Groeien als kool

Nederland had altijd een voortrekkersrol in de internationale interim-wereld. Alleen al de groei van de Duitse markt wijst op het tegendeel: Duitsland is het grootste exportland ter wereld. Toch is de Duitse markt ook een goed voorbeeld van hoe moeilijk het is om in de internationale markt een solide plaats in te nemen. Over lokale lessen voor mondiale groei.



34 Potentie van het verschil
Ieder Zijn Vak – Vooral bij grotere bedrijven ontstaan generatievraagstukken: communicatieproblemen, vertrekkend talent, te weinig vernieuwing of juist te veel. Inzicht in de dynamiek van generaties opent wegen om de ‘evolutie’ in organisaties in goede banen te leiden. Aart Bontekoning heeft zich alvast gebogen over de sociale en economische logica daarvan.

40 Voordoen, nadoen en waarderen
De Case Aan de hand van een verandertraject bij TNT Post beschrijven Jos Vijverberg (TNT Post), Liesbeth Schaafsma en Tineke Stek (Berenschot, the Change Factory) hoe belangrijk het is om voor de implementatie van een verandering al tijdens de ontwerpfase het management hun nieuwe rol te laten definiëren en doorleven.

44 Strateeg of pion?
Het opsplitsen en fuseren van organisaties is aan de orde van de dag. Onderbelicht blijft daarbij de rol van de management-consultant, in het bijzonder de strategieadviseur. Maar wie heeft de macht om een Raad van Bestuur te disciplineren? Wie bepaalt eigenlijk de strategie van een onderneming? Hans Strikwerda gaat, mede aan de hand van de zaak-Centaurus versus Stork, op zoek naar een antwoord.


Lees dit tijdschrift via Knowly »    Neem nu een abonnement op Management & Consulting »